Hopp til innhold

– Skipsfarten er vår mest energieffektive transportmetode

Til tross for at luftforurensning fra internasjonal skipsfart koster samfunnet 470 milliarder kroner i året, ønsker Norges Rederiforbund mer varetransport til sjøs.

ntskipet UBC Cork på vei inn til Trondheim havn

ØNSKER MER AV DETTE: Norges Rederiforbund er klar over miljøutfordringene. Både de og regjeringen ønsker mer varetransport til sjøs. Her ser vi Sementskipet UBC Cork på vei inn til Trondheim havn. Illustrasjonsfoto.

Foto: (cc) Trondheim Havn / flickr.com/trondheimhavn

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima
Hanna Lee Behrens i Norges Rederiforbund

ØNSKER NULL UTSLIPP: Hanna Lee Behrens i Norges Rederiforbund forteller at skipsfarten leder an i klimaspørsmålet.

Foto: Norges Rederiforbund

– Vi mener det vil være et viktig miljøtiltak å legge til rette for å flytte mer godstrafikk fra vei til sjø. Et skip kan erstatte mellom to til fire hundre trailere, sier miljødirektør Hanna Lee Behrens i Norges Rederiforbund.

NRK skrev tirsdag om et forskningsprosjekt som ledes av Universitetet i Bergen.

– Luftforurensning fra internasjonal skipsfart står for omtrent 50.000 dødsfall per år bare i Europa, og koster samfunnet mer enn 470 milliarder kroner i året, fortalte førsteamanuensis Crina Silvia Ilea.

Til tross for dette, er skipsfarten den mest miljøvennlige transportformen vi har i dag, sier miljødirektøren.

– Vi mener at skipsfarten leder an i klimaspørsmålet. Sjøtransport er i dag den mest klimavennlige måten å frakte gods på. Vi er i tillegg meget aktive i arbeidet med å få redusert industriens utslipp av CO₂.

Hun vedkjenner seg likevel de miljøproblemene som næringen står overfor, men forteller at det gjøres mye for å få redusert utslippene fra industrien.

– Vi jobber med dette på flere fronter. I dag stilles det globale krav til designet på nye skip, og det jobbes også med å få ned utslippene på eksisterende skip.

Hundre ganger mer forurenset enn normalt

NABU

PÅ NORGESBESØK: Dietmar Oeliger og Daniel Rieger i Tysklands største miljøvernorganisasjon NABU var i Bergen for å måle partikkelforurensningen fra skipsfarten.

Foto: Jørgen Eide / NRK

Varetransport på kjøl dekker i dag omtrent 90 prosent av verdens transportbehov, mens skipsfartens prosentvise andel av verdens CO₂-utslipp er 2,2 prosent.

– Dette gjør skipsfarten til det mest energieffektive transportalternativet, også når man sammenligner med jernbane, fortsetter Behrens.

Et havneområde som likevel opplever store utfordringer med luftforurensning fra skipstrafikken, er Bergen.

– Folk flest tenker nok ikke så mye over forurensninga fra akkurat skipstrafikken, men den er faktisk et stort problem, fortalte forsker Daniel Rieger fra Tysklands største miljøvernorganisasjon NABU (Nature and Biodiversity Conservation Union).

Sammen med kollega Dietmar Oeliger hadde de tatt turen til Norge for å måle partikkelutslippene fra skipstrafikken i Bergen.

Hele 190.000 partikler målte de i lufta rundt Skolten og Jekteviken/Hurtigruteterminalen.

Norges Rederiforbund forteller at det arbeides med å få en forståelse for disse partiklene som skipene slipper ut.

– Det forskes også på hva som er kilden til disse små partiklene og hvordan det skal reguleres for å få ned utslippene, sier Hanna Lee Behrens.

– Ønsker ingen utslipp

Illustrasjonsfoto: Rederiene vant over staten

MILJØEFFEKTIVT: Et skip kan erstatte mellom 200 og 400 trailere, og dermed redusere belastningen på veinettet.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

På grunn av antallet trailere som et skip kan erstatte, mener Norges Rederiforbund at man nasjonalt kan tjene mye på å flytte transporten til sjøs. Spesielt fordi det reduserer belastningen på veinettet.

– Jeg tenker også på risikoen for kollisjoner, og ikke minst slitasjen på veinettet i seg selv, som også er et stort forurensningsproblem.

Behrens forteller at de arbeider mot en ambisiøs «nullvisjon»

– Målet er at norsk skipsfart ikke skal ha miljøskadelige utslipp til verken sjø eller luft.

– Hvordan skal dere klare det?

– Blant annet gjennom reguleringer og minimumskrav. Vi trenger også teknologi for å imøtekomme regelverket, og det må stilles krav til markeds- og leverandørkjeden. Vi setter veldig stor pris på initiativer som samler kreftene, slik at vi får ned utslippene. Det synes vi er veldig positivt.

Bred politisk enighet

Jon Georg Dale, statssekretær i Samferdselsdepartementet

MER GODS TIL SJØS: Også regjeringen ønsker å få mer av varetransporten til sjøs.

Foto: Samferdselsdepartementet

Statssekretær Jon Georg Dale (Frp) i Samferdselsdepartementet forteller at det de siste 10–20 årene har vært bred enighet i det politiske miljøet om at mer av godstrafikken fra land må flyttes over til sjøveien.

– Det er mer bærekraftig å frakte mer av godset langs kysten enn langs det norske veinettet. Vi vil aldri klare å bygge oss ut av de utfordringene vi har på veiene hvis mye av godset skal fraktes der.

Han mener flytting av gods til skip er viktig både prinsipielt, for miljøet og rent praktisk for å klare løse de samferdselsutfordringene landet vil få i fremtiden.

– Også Riksrevisjonen har nylig pekt på at man i for liten grad har lyktes å flytte det godset som går innlands over på sjøveien. Derfor er dette er en problemstilling som vi må jobbe bredt med.

– Hvorfor har man ikke lyktes?

– Jeg tror det er fordi man ikke har turt å gjøre så mye politisk. Derfor har vi varslet at det kommer en ny havnestrategi så fort vi får den ferdig, i tillegg til at vi har en del kampanjer gående mot næringslivet.

– Det er avgjørende at vi legger til rette for at flere velger å frakte godset sitt langs kysten, sier han.

Ønsker å bidra til å redusere utslippene

Miljødirektøren i Norges Rederiforbund mener utviklingen har gått feil vei, der godstransporten på vei og bane nå har fått befestet og styrket sin stilling.

– Det er synd, for vi ønsker også å bidra til å redusere utslippene i den totale varetransportkjeden. Norge har naturgitte forutsetninger for å utvikle fremtidens miljøvennlige og bærekraftige transportløsninger basert på nærskipsfart.

Statssekretæren mener mye av årsaken ligger i at infrastrukturen for sjøveien tidligere har vært samlet i et eget departement.

– Derfor gjorde denne regjeringen et viktig grep da den tiltrådte i fjor, ved å flytte havneansvaret for kystavdelinga fra Fiskeridepartementet og over til Samferdselsdepartementet. Slik skal man kunne jobbe mer helhetlig mellom det som skjer på sjø og det som skjer på land.

– Investeringer på land som bygger opp under godsoverføringstankegang er en viktig og sentral del av dette arbeidet, avslutter Jon Georg Dale.

Tysklands største miljøorganisasjon er i Bergen for å sjekke luftproblemene med båter ved Bergen havn.

MYE FORURENSNING: Dietmar Oeliger og Daniel Rieger i NABU, målte mandag mengden partikler i lufta ved Bergen havn. Målingene viste at lufta i området er 100 ganger mer forurenset enn det som er normalt i Bergen. Foto/redigering: Jørgen Eide.