Hopp til innhold

Her sender de værdataene via telefaks

Mens alle andre lufthavner i Norge sender værdata digitalt, må mannskapet på Værøy sende rapportene via telefaksmaskin. – Tungvint, sier lufthavnsjefen.

Lufthavnsjef Odd-Helge Olsen på Værøy

IKKE ALLTID OPPDATERT: Selskapet Lufttransport reagerer på at dataene fra Værøy ikke alltid er oppdaterte. Her fakser de dataene til Bodø.

Foto: Avinor

På Værøy må værdataene føres på papir

MÅ FØRE PÅ PAPIR: På Værøy må værdataene fakses til Bodø.

Foto: Avinor

– Vi har benyttet telefaks siden lufthavna ble etablert her i 1997. Normalt har det ikke vært problematisk, men det har hendt at været ikke har blitt meldt videre til Lufttransport, forteller lufthavnsjef Odd-Helge Olsen ved Værøy lufthavn til NRK.

Lufttransport driver helikoptertrafikk mellom Bodø og Værøy på anbud fra staten, og lander på lufthavna to ganger daglig.

Selskapet reagerer på at viktig informasjon om værforholdene, ikke alltid er oppdaterte.

I et brev til Luftfartstilsynet skriver Lufttransport at de er misfornøyd med tekstrapporteringen av meteorologiske forhold fra Værøy, og de ber tilsynet om å akselerere prosessen slik at et digitalt system er på plass før høststormene setter inn.

«I løpet av de siste 10 årene er det skjedd en stor utvikling med hensyn til distribusjon av meteorologisk og annen relevant informasjon innen luftfart. Avinors eget Internett Pilot Planning Center (ippc.no) er et godt eksempel, samt ulike applikasjoner for smarttelefoner som raskt og effektivt kan gi en flyger oppdatert informasjon», skriver Lufttransport videre.

Olsen innrømmer at løsningen ikke har vært optimal.

– De som bruker helikoptertjenesten er avhengig av hyppige oppdateringer. Systemet har vært tungvint, men jeg opplever ikke at bruk av telefaks har medført større problemer. Det er den muligheten vi har hatt, sier han.

– Vanskeligere tilgjengelig

De fleste lufthavner i Norge har en egen AFIS-fullmektig som jobber ved tårnet. Denne personen gir lokal informasjon om flytrafikken, i tillegg til værobservasjoner. På Værøy er denne jobben ivaretatt av lufthavnbetjentene, som må fylle ut en mal og sende over værdataene via telefaks.

Dataene er vanskeligere tilgjengelig slik det er nå.

Odd-Helge Olsen / Lufthavnsjef

– Det kan bli veldig mye vær her, spesielt med denne fallvinden på sørvesten som kommer over fjellet. Dette er det viktig å få meldt inn på en effektiv måte. Med et digitalt system blir dataene tilgjengelige internt, men også eksternt på både PC, smarttelefon og nettbrett.

Slik systemet er i dag er det vanskelig å få sanntidsvær under hele flyturen, sier lufthavnsjefen.

– Været kan forandre seg under flyturen. Dataene er vanskeligere tilgjengelig slik det er nå, fastslår han.

Fikk datamaskin allerede i starten av året

Må fakse inn værdataene

SNART HISTORIE: Denne faksen går snart inn i historien.

Foto: Avinor

Værøy fikk på plass en datamaskin allerede i januar/februar i år, men denne er fortsatt ikke koblet til. Årsaken har vært manglende internettlinje mellom Værøy helikopterhavn og Avinor, samt manglende opplæring og kurs av lufthavnbetjentene.

– Vi mangler en datakontakt for å få koblet oss til systemet. Når vi har fått koblet til maskinen, så er personellet nødt til å få opplæring. Så det kan enda gå noe tid, sier Olsen.

Han håper imidlertid at alt skal være på plass til september.

– Vi skal ha det på plass til høststormene kommer, og senest innen 15. september. Jeg håper det går kjappere, men kan ikke garantere det.

Han tror overgangen til det digitale vil gjøre hverdagen lettere.

– Jeg er kjempeglad for at telefaksen snart er historie. Alt blir lettere og mindre komplisert, i tillegg til at alle som flyr i området kan få sanntidsinformasjon om været.

– Så dette er snart et avsluttet kapittel i norsk luftfartshistorie?

– Jeg kan ikke garantere at det ikke finnes slike system andre plasser, men jeg vil tro at dette nå er et avsluttet kapittel i norsk luftfartshistorie. Vi er den eneste kommersielle helikopterlufthavna i Norge, så det er bra vi nå får de datasystemene vi trenger, avslutter Olsen.