Målet er å skape passasjervekst, men det er usikkert om pengebruken har hatt effekt.
En oversikt som Avinor har utarbeidet for Aftenposten, viser at Norwegian er den største enkeltmottaker med 21,6 millioner kroner siden ordningen ble innført i 2011. SAS har i samme periode fått 20 millioner kroner.
Widerøe har fått 5,8 millioner kroner. KLM har mottatt 3,2 millioner kroner, British Airways 2,8 millioner kroner og Lufthansa 2,5 millioner kroner.
- Les også:
- Les også:
Avinor innførte bonusen for å premiere selskaper som bidrar til passasjervekst for konsernet, ifølge vilkårene. Bonusen blir utregnet fra økningen i antall passasjerer som det enkelte flyselskap kan vise til.
For hver ekstra utenlandspassasjer får flyselskapene 25 kroner tilbake fra Avinor i bonus. Hver ekstra innlandspassasjer er verdt 12 kroner og 50 øre.
Avinors finansrådgiver Jon Arne Rasmussen medgir at man ikke vet om utbetalingene har gitt flere passasjerer enn de som uansett ville ha kommet. Avinor har aldri målt effekten av bonusen. Avinor varsler nå gjennomgang av ordningen.
Flyselskapene selv tar med glede imot pengene og mener det er hyggelig å bli premiert for passasjervekst, men verken SAS eller Norwegian mener bonusen har hatt betydning for deres virksomhet.
De to selskapene viser til at de betaler langt mer i avgifter til Avinor enn de får tilbake i bonus.