Hopp til innhold

Siv (22) ble feilinformert i butikken og havnet på sykehus

Siv Olsen fikk garantier om at maten hun kjøpte på Coop Mega ikke inneholdt sopp. Men det gjorde den og dermed havnet 22-åringen på sykehus. Nå vurderer hun å anmelde butikken til politiet.

Siv Olsen

FIKK ALLERGISJOKK: I et døgn lå Siv Olsen på sykehus etter at hun hadde spist biff stroganoff som hun hadde kjøpt på Coop Mega i Brønnøysund.

Foto: Privat

Siv Olsen har de siste årene utviklet en kraftig allergi mot sopp. Derfor er hun bestandig forsiktig når hun kjøper mat. Tirsdag gikk det likevel helt galt da hun skulle kjøpe biff stroganoff i ferskvaredisken på Coop Mega i Brønnøysund, skriver Brønnøysunds Avis.

– Jeg kjøper mat der hver dag og spør alltid om det er sopp i maten. Det gjorde jeg i går også, forteller 22-åringen til NRK.no.

Hun fikk beskjed av den ansatte om det ikke skulle være sopp i den aktuelle retten.

– Jeg spurte flere ganger for å være helt sikker, men hun gjentok at det ikke var sopp i maten.

Til sykehus i all hast

Men den ansatte i butikken hadde åpenbart feil. En time etter at Olsen hadde spist lunsjen ble hun hentet på jobb og fraktet til sykehus i Sandnessjøen i all hast.

– Jeg hovnet opp i luftveiene. Jeg ble svimmel og det klødde veldig i halsen. Jeg skjønte med en gang hva som var feil, sier 22-åringen.

Vurderer anmeldelse

I dag er Olsen tilbake hjemme etter en natt på sykehuset. Hun er bra i form, men fortsatt oppgitt over den ansatte i butikken.

– Sånt kan ikke skje igjen, det kan være andre enn meg som er enda mer allergisk, og da kan det gå ordentlig ille, sier hun.

Nå vurderer hun å anmelde Coop Mega til politiet.

– Jeg er litt usikker, men skal i hvertfall ta kontakt med Mattilsynet. Noen må undersøke dette her.

– Maten var ikke merket

Driftssjef Sigbjørn Aarmo i Coop Sør-Helgeland beklager det som har skjedd.

– Det som skjedde var at en medarbeider dessverre feilinformerte kunden. Maten var ikke merket, og dermed gikk det galt, sier han til NRK.no.

Aarmo forteller at han har vært i kontakt med Olsen for å beklage.

– Vi skal treffes på fredag for å finne ut hva som skjedde når hun kjøpte maten. I tillegg vil selvfølgelig beklage og gi en kompensasjon for det ubehaget hun har hatt.