Hopp til innhold

Gir milliongave til restaurering av verneverdig skip

Norges eldste hurtigruteskip får millioner til restaurering fra Riksantikvaren. Til sommeren ventes skipet å være tilbake på sjøen.

MS «Nordstjernen» gikk i hurtigrutefart i 56 år, før sin siste seilas fra Kirkenes til Bergen i mars 2012.

Skipet hadde da tilbakelagt en distanse tilsvarende 150 runder rundt jordkloden, ifølge rederiets beregninger.

Millioner til restaurering

Senere samme år ble det vedtatt at skipet skulle fredes, og nå gir Riksantikvaren 2,5 millioner kroner til restaurering av det 57 år gamle skipet.

─ Det er viktig å ta vare på et utvalg historiske fartøy på sjøen, slik at flest mulig kan oppleve vår maritime kulturarv. Vi har lagt vekt på å sluttføre prosjekt, og prioritert reparasjoner som er nødvendige for at fartøy fortsatt kan være i drift, sier riksantikvar Jørn Holme i en pressemelding.

Det er totalt fordelt 47 millioner kroner til vern av skip i Norge. Pengene skal gå til restaurering av historiske fartøy over hele landet.

(artikkelen fortsetter under)

Eit stykke sjøfartshistorie e over. I dag klappa Norges eldste hurtigruteskip, Nordstjernen til kai i Bergen for siste gong - etter 56 år i teneste langs kysten. Fleire av passasjerane i dag, var også med under jomfruturen

Nordstjernen la til kai i Bergen for siste gang

Snart klart for seilas

«Nordstjernen» ble i fjor kjøpt av Indre Nordhordland Dampbåtlag. Det var allerede da klare signaler om at skipet ville få vernestatus.

Daglig leder Håkon Roska sier verningen gir noen utfordringer, men at det ikke er til hinder for planene båtlaget har for «Nordstjernen». Midlene kommer godt med når skipet nå klargjøres for sommersesongen.

– Skipet gjøres nå seilingsdyktig i tillegg til at det tas noen kosmetiske grep. Det males opp både innvendig og utvendig slik at «Nordstjernen» igjen fremstår som et vakkert skip. Det er samtidig viktig å ivareta skipet slik det er med kunst og annet inventar, sier Roska til NRK.no.

Han håper at skipet kan være klart til juni eller juli. Det settes da inn i cruisetrafikk langs kysten og vil delta på større arrangementer og festivaler.

– Denne sesongen blir en prøvesesong for oss. Skipet blir sent klart i forhold til hva folk har planlagt inneværende sesong.

Tilskudd til Nordland

Fem fartøyer i Nordland er gitt tilskudd på til sammen 2,5 millioner kroner fra Riksantikvaren.

  • «Blomøy» får 450.000 kroner
  • «Faxsen» får 148.229 kroner
  • «Gamle Lofotferga» får 450.000 kroner
  • «Gamle Salten» får 650.000 kroner
  • «Havblikk» får 732.936 kroner

Størst tilskudd fikk museumsskipet «Hestmanden» med fire millioner kroner. Skipet ble bygget i Bergen for Vesteraalens Dampskibsselskab i 1911 og er det eneste skipet som er bevart fra det norske statsrederiet Nortraships flåte under siste verdenskrig.

(artikkelen fortsetter under)

Hestmanden
Foto: Tom Nikolai Kolstad

Krav til midler

Det stilles krav for tildeling av tilskudd fra Riksantikvaren. Fartøyenes kulturhistoriske relevans for norsk maritim virksomhet skal vurderes. Det samme skal den fysiske tilstanden og graden av autentisitet.

Riksantikvaren vurderer også hvor realistiske prosjektene er, og legger samtidig vekt på å få en rimelig geografisk fordeling av ressursene.