Hopp til innhold

– De gamle fergene er bedre enn disse baljene

Bare i januar og februar var det 58 innstilte avganger med de nye gassfergene på strekningen Lødingen-Bognes. – Hver gang jeg har vært her har det vært noe tull med fergene, sier lastebilsjåfør.

Gassfergene får kjeft av vogntogsjåfør

Jørn Tore Johansen har stått parkert på land og ventet i et utall timer på de nye gassfergene. Nå har han snart fått nok.

Jørn Tore Johansen står med vogntoget sitt på fergekaia i Lødingen og venter på å få komme over.

– Det begynner å bli noen timer jeg har stått her og ventet på å komme over. Det går på tålmodigheten løs, sier han til NRK.no.

De nye fire nye gassdrevne fergene til Torghatten Nord kostet omkring en milliard kroner og skulle sørge for økt kapasitet og økt regularitet.

Men fergene har hatt nesten 60 innstillinger i løpet av den første delen av 2013.

– De gamle fergene var mye bedre enn de baljene her. Hver gang jeg har vært her har det vært noe tull med fergene, sier Johansen.

Denne uka stod nok en gang gassfergene igjen på kaia på grunn av teknisk svikt.

(artikkelen fortsetter under)

Trafikk Bognes

Biler og vogntog stod i kø i påvente av ferger som fungerte.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Kritisk

Ferske tall fra Statens vegvesen viser at en av ti fergeavganger på Lødingen–Bognes ble innstilt i januar og februar.

Det er altfor mye, mener Tormod Christensen som er seksjonssjef for fergeforvaltning i Statens vegvesen.

Som en konsekvens av feilene blir Torghatten Nord nå trukket store summer for de turene gassfergene ikke går.

– Konsekvensene for trafikantene er at det blir forsinkelser til man får inn reservefartøy. Konsekvensen for selskapet er at de får en avkorting i tilskuddet. Det vil bli relativt store summer ved mange driftsavbrudd, sier Christensen.

– Ikke fornøyd

Også leder i Norges Lastebileier-Forbund i Nordland, Einar Endresen, er kritisk til alle innstillingene.

– Vi er ikke fornøyd med situasjonen, og det tror jeg gjelder flere enn oss, sier han til NRK.no.

«Teknisk svikt»

Endresen forteller også at de har fått telefoner fra mange sjåfører som reagerer på innstillingene. For når vogntogene står stille på kaia, taper selskapene penger.

– Vi har hatt mange telefoner fra transportører ellers sør i landet som kjører denne strekningen. De skjønner ingenting av dette. At de skal stå stille i timevis på grunn av en teknisk svikt, som det så fint heter, sier Endresen.

Jørn Tore Johansen sier det går ut over mer enn bare å komme for seint med leveringer.

– Det går ut over kjøre- og hviletida til oss sjåfører også.

Beklager situasjonen

Bjørn Laksforsmo, adm dir i Torghatten Nord

Administrerende direktør i Torghatten Nord, Bjørn Laksforsmo, er fullstendig klar over at fergene ikke har fungert optimalt.

Foto: Torghatten Nord

Torghatten Nord er ansvarlige for å drive fergene over Vestfjorden. Direktør Bjørn Laksforsmo beklager situasjonen som har oppstått.

Han sier at Torghatten Nord burde hatt en lengre testperiode på de nye gassfergene før de ble satt i drift.

– Jeg har beklaget den innstillingsfrekvensen gjentatte ganger, og den beklagelsen gjentar jeg på nytt. Det er ikke bra nok og sånn skal det ikke være, sier Laksforsmo.

Laksforsmo ser likevel at situasjonen har blitt bedre den siste tiden, og viser til antall innstillinger for sist måned.

– Reserveferge pynter på statistikken

– Jeg ser heldigvis at vi begynner å få normalisert situasjonen sånn at statistikken for mars bare viser to kanselleringer.

Noe av årsaken er ei reserveferge som er satt inn i sambandet, ifølge Kåre Jakobsen fra Lødingen som har tatt kontakt med NRK Nordland.

– Reserveferga «Hamarøy » trer inn til stadighet. De siste 10 dagene har Hamarøy gått i full rute daglig. Søndag kveld og mandag formiddag var «Hamarøy » eneste ferge som gikk mens gassferga Lødingen var innstilt, sier Kåre Jakobsen til NRK.no.

Laksforsmo ser også at de burde hatt en lengre testperiode på fergene før de ble satt i drift.

– Ja, det burde vi, avslutter Laksforsmo.

MF «Værøy»

GASSFERGEN MF «VÆRØY»:Statens vegvesen er lei av kansellerte fergeavganger. Nå vil kutte i tilskuddet til Torghatten Nord som drifter de nye gassfergene, når fergene sløyfer avganger.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Takler ikke vind

Kritikken mot de nye fergene er heller ikke ny. I mars gikk ordfører Harald Adolfsen på Værøy ut og kritiserte.

Han mener tilbudet har blitt langt dårligere etter at de nye fergene ble satt i trafikk. Han forteller at gassfergene ikke håndterer enkelte vindretninger. Blåser det feil vei får de problemer med å legge til kai.

– Jeg trodde først det var oppstartstrøbbel, men nå viser det seg at det bare fortsetter. Hvis dette er et permanent problem får det store konsekvenser for næringa her, sier Adolfsen.

Ferske fiskeprodukter som fraktes med ferge fra øykommunen har ved flere anledninger blitt stående og tape seg på grunn av kanselleringer.

– Vi er midt i en hektisk vintersesong. Det er snakk om ferskvare, og utfordringa er stor når fisken ikke kommer seg herfra.