Hopp til innhold

– Dette var det siste jeg forventet å høre i dag

– Jeg er skuffet. Det var ikke denne meldinga jeg forventet må få i dag. Jeg er mest forbauset over at de ønsker ytterligere regionale avklaringer. Det reagerer jeg ganske sterkt på, sier Rana-ordfører Kai Henriksen (H).

Kai Henriksen, ordfører Rana

SKUFFET: Rana-ordfører Kai Henriksen var sikker på at storflyplassen på Hauan i Rana var med i Nasjonal Transportplan.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Den nye storflyplassen på Helgeland er satt på vent inntil videre. I Nasjonal transportplan (NTP) blir det ikke bevilget en eneste krone til den foreslåtte flyplassen på Hauan.

– Dette er et midlertidig tilbakeslag. Vi har jobbet med dette i mange år, og litt av forutsetningene fra departementet for å si ja til å starte denne prosessen, var at de regionale avklaringene allerede var i boks gjennom vedtakene i fylkestinget, sier en skuffet ordfører til NRK.no.

Han ser ikke bort fra at det som har skjedd, er et resultat av press fra Vefsn-miljøet.

Frykter de rammes av valgkampen

– Jeg er forbauset over at Samferdselsdepartementet og regjeringen nå velger å gå nye runder. Regjeringen har valgt å sette fylkeskommunens vedtak til sides, og det er spesielt, sier Rana-ordfører Kai Henriksen.

Nå vil han han forsøke å komme til bunns i hva regjeringen egentlig vil.

– Alt var avklart, og det har vært ei positiv holdning i alle møter vi har hatt både på fylkesnivår og så vidt jeg har oppfattet på Nordlandsbenken og departementet. Derfor er jeg veldig forbauset over at regjeringen velger å sette flyplassen på vent med de argumentene vi ha, sier han.

Selv om han er skuffet vil ha likevel brette opp ermene og jobbe videre.

– Jeg er redd for at hele NTP-en virker inn fordi det er valgkamp i år. Rana må bare fortsette å backe opp polarsirkelen lufthavn. Vi må bare ta det stegvis, sier ordføreren til NRK.no.

Han frykter at det kan bli flere års utsettelse før flyplassen på Hauan ser dagens lys.

– Dersom vedtaket og pengene var klare i NTP, kunne flyplassen stått ferdig i 2016. Mitt utgangspunkt er fortsatt at Helgeland skal kunne tilby en stor flyplass. Etter en lang vinter skjønner alle at vi trenger bedre vilkår. Det er på tide å tenke framover.

– Massiv nedtur

I forslaget til NTP skriver regjeringen:

«Beregningene til etatene og Avinor viser at en slik lufthavn vil være bedriftsøkonomisk ulønnsom, men samfunnsøkonomisk lønnsom gitt at den erstatter to mindre lufthavner. Lufthavnen er i etatenes og Avinors forslag 2014-2023 kostnadsberegnet til 1.1 milliarder kroner. Avinor har påpekt et behov for å styrke selskapets finansielle situasjon for å kunne realisere en ny lufthavn på Helgeland».

– En massiv nedtur, sier stortingsrepresentant og ranværing Tor Arne Strøm (Ap) til Rana Blad.

Også Strøm hadde trodd at departementet hadde fått de svarene de ønsket angående regionalpolitisk enighet når det gjelder den planlagte flyplassen på Helgeland.

– Dagens forslag til NTP er ett skritt fram og flere tilbake for regionen. Da departementet etterspurte dette fra fylket svarte fylket umiddelbart og Pollestad i departementet sa dette var nok, sier en skuffet Strøm til avisen.

–Et svakt signal

Henrik Johansen

Henrik Johansen i PLU.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Vi har Norges dårligste flyplasstilbud, og hadde ønsket større steg i riktig retning. Dette er for svake signaler for et næringsliv der behovet for et bedre flytilbud som sikrer dem nasjonal og internasjonal konkurransekraft allerede er på overtid, sier Henrik Johansen, leder for polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU).

Han registrerer at Janne Sjelmo Nordås (Sp) som er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget ønsker en regional konsekvensanalyse.

– Dersom det fortsatt er uavklarte ting her må dette på bordet. Dette er Norges mest utredete flyplassprosjekt i hostorisk sammenheng. Det er brukt betydelige ressurser fra Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet, Nordland fylkeskommune og næringslivet i regionen, sier Johansen til NRK.no.

– Stortinget må legge til rette

Ifølge Johansen er Helgeland er blant de ledende regionene både nasjonalt og internasjonalt i flere sektorer.

– Det er ikke en varig posisjon, hvis flytilbudet ikke forbedres betraktelig. Etablering av en regional lufthavn er en forutsetning for dette. Vi mener at det er naturlig at regjeringen i forslaget til ny NTP har fulgt opp arbeidet som regionalt næringsliv, Nordland fylke og fagetaten Avinor har arbeidet med over mange år. Dette må Stortinget ivareta videre for snarest å legge til rette for økt utvikling og verdiskaping i regionen, sier Henrik Johansen i PLU.

Regionalpolitisk avklaring

Johansen forutsetter at det blir gjort et intensivt arbeid for å avklare eventuelle uklarheter.

– Grundige analyser og utredninger er allerede gjennomført for 20 millioner kroner, og som har styrket saken fram til i dag. En bredere vurdering av regionale konsekvenser ved eventuell endring i
lufthavnstrukturen på Helgeland kommer til å styrke argumentene ytterligere for etablering av polarsirkelen lufthavn.

– Vi forventer derfor at Stortinget vil gå inn for etablering av en regional lufthavn ved Mo i Rana, og legge til rette for en finansiering med Avinor i den forbindelse, avslutter han.

Avinor avgjør

I 2011 stemte et klart flertall i Fylkestinget i Nordland for forslaget om en ny storflyplass på Hauan på i Rana kommune.

Avinor har siden regnet og vurdert om Hauan er en egnet plass. I februar i år ble det kjent at Polarsirkelen lufthavn i Mo i Rana oppfyller alle flyoperative krav. Med dette menes det at den nye flyplassen innfrir kravene både for rekkevidde for flyene, innflyvningsprosedyrer og værmessig tilgjengelighet.

Men foreløpig mener altså Avinor at det finansielle ikke er på plass.

– Det er Avinor som til syvende og sist fatter vedtak om når man skal starte opp å bygge. Avinor må beslutte i sitt styre hvordan de går videre med de ulike prosjektene som er ønsket rundt omkring i landet, sier Sjelmo Nordås.

8.500 underskrifter i Vefsn

I dag overleveres 8.500 underskrifter mot nedleggelse av flyplassen i Vefsn.

– Skal man si fra i dag må man vel bruke slike virkemidler. Kanskje de ser i departementet at vi er uenige og at vi kan påvirke det som skal skje, sier Jørn Tore Aasvik som startet underskriftskampanjen.

Han håper i det lengste at Kjærstad vil bestå.

– For vår del er det jo perfekt hvis det ikke står noe om Kjærstad i Nasjonal transportplan, sa han torsdag kveld.

Disse flyplassene får penger

  • Bodø lufthavn: For Bodø lufthavn skal det i planperioden startes opp en prosess for å få på plass en langsiktig løsning for sivil luftfart i Bodø.
  • Sandnessjøen lufthavn, Stokka: Ved Sandnessjøen lufthavn, Stokka, planlegger Avinor en forlenging til 1 199 meter. Prosjektet vil etter planen gjennomføres i 2014.
  • Stokmarknes lufthavn, Skagen: Ved Stokmarknes lufthavn, Skagen, planlegger Avinor en forlengelse av rullebanen til 1 199 meter. Prosjektet vil etter planen gjennomføres i 2014.