Hopp til innhold

Vegvesenet vil straffe fergeselskap

Statens vegvesen vil trekke penger for hver tur de nye gassfergene til Torghatten Nord ikke klarer å gå. Det kan bety store økonomiske tap for selskapet.

MF «Værøy»

GASSFERGEN MF «VÆRØY»:Statens vegvesen er lei av kansellerte fergeavganger. Nå vil kutte i tilskuddet til Torghatten Nord som drifter de nye gassfergene, når fergene sløyfer avganger.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

De fire nye gassfergene til Torghatten Nord kostet omkring en milliard kroner, og skulle sørge for økt kapasitet og økt regularitet.

Med andre ord skulle alt bli så meget bedre for nordlendingene som daglig er avhengig av å transporteres sjøveien. Men foreløpig har ikke fergene vært en udelt suksess siden de ble satt i drift, noe forsinket, i midten av januar.

Vegvesenet mener de nye gassfergene har for mange feil og sløyfer for mange anløp.

– Nye ferger må forventes å gå som normalt. Det har vært for mange driftsavbrudd etter vår mening, sier Tormod Christensen som er seksjonssjef for fergeforvaltning i Statens vegvesen.

Tormod Christensen

Tormod Christensen er seksjonssjef for fergeforvaltning i Statens vegvesen.

Foto: Sigurd Steinum / NRK
Bjørn Laksforsmo, adm dir i Torghatten Nord

Direktør i Torghatten Nord, Bjørn Laksforsmo.

Foto: Torghatten Nord

Som en konsekvens av feilene blir Torghatten Nord nå trukket store summer for de turene gassfergene ikke går.

Konsekvensene for trafikantene er at det blir forsinkelser til man får inn reservefartøy. Konsekvensen for selskapet er at de får en avkorting i tilskuddet. Det vil bli relativt store summer ved mange driftsavbrudd, sier Christensen.

Innrømmer problemer

Direktør i Torghatten Nord, Bjørn Laksforsmo, innrømmer at de har hatt oppstartsproblemer, men bedyrer at de skal lære av de tekniske problemene og forbedre seg.

Han er dermed ikke uenig med vegvesenet.

– Det har vært mange forskjellige små feil, men det er avansert teknisk utstyr som må gå seg til. Vi kommer til å jobbe med hver eneste hendelse slik at vi forbedrer regulariteten, sier han.

Fergene ble bygget ved en verft i Gdansk i Polen.

– Nå er det viktig at leverandøren stiller opp og reparerer feilene fortløpende, mener Laksforsmo.

Gassfergene skal drifte sambandene Bodø–Værøy–Røst–Moskenes og Lødingen–Bognes i en tiårsperiode. Kontrakten er verdt 1,4 milliarder kroner.

– Hva tenker du om pengene dere taper?

– Det er sekundært. Det som er aller verst er at vi ikke klarer å gi et forutsigbart tilbud til kundene og de som er avhengig gode transporttjenester, sier Laksforsmo.

(artikkelen fortsetter under)

Den nye gassferga Landegode sjøsettes i Gdansk

Den nye gassferga Landegode ble sjøsatt i Gdansk.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Takler ikke vind

Kritikken mot de nye fergene er heller ikke ny. I mars gikk ordfører Harald Adolfsen på Værøy ut og kritiserte.

Han mener tilbudet har blitt langt dårligere etter at de nye fergene ble satt i trafikk. Han forteller at gassfergene ikke håndterer enkelte vindretninger. Blåser det feil vei får de problemer med å legge til kai.

– Jeg trodde først det var oppstartstrøbbel, men nå viser det seg at det bare fortsetter. Hvis dette er et permanent problem får det store konsekvenser for næringa her, sier Adolfsen.

Ferske fiskeprodukter som fraktes med ferge fra øykommunen har ved flere anledninger blitt stående og tape seg på grunn av kanselleringer.

– Vi er midt i en hektisk vintersesong. Det er snakk om ferskvare, og utfordringa er stor når fisken ikke kommer seg herfra.

Krever tiltak

Nå krever Statens vegvesen at Torghatten Nord setter i gang tiltak.

– Vi forventer at de har en reserveløsning på plass til ting er som de skal være. Det forventer vi at de er så fort som overhodet mulig, avslutter Christensen i Statens vegvesen.