Flyplasstreiken har nå vart i over to uker. Det er en fastlåst situasjon og det er ikke kontakt mellom partene.
De streikende partene er Luftfartens funksjonærforbund (LFF) og NHO Luftfart. Om man skal tro partene kan det ligge an til en langvarig streik.
Streiken rammer foreløpig Brønnøysund Lufthavn og fra fredag 29. mars blir også Svolvær tatt ut i streik. LFF tar ut ytterligere seks flyplasser til fra 11. april, alle i Nord-Norge.
Asbjørn Wikestad, leder i LFF, advarer om at streiken kan komme til å vare lenge.
– På 1990-tallet streiket vi i LFF i 202 dager. Det var den nest lengste streiken i etterkrigstiden. Hvis ikke NHO tar til vettet kan vi streike ennå lenger nå, sier Wikestad.
(artikkelen fortsetter under)
Forskjellig virkelighetsoppfatning
Asbjørn Wikestad legger skylden på NHO luftfart og mener de i år har endret spillereglene.
– NHO vil at vi skal godta det sentrale oppgjøret uten å vite hva som ligger i de lokale forhandlingene. Etter at det er godtatt kan vi ikke noen sanksjonsmidler. Vi kan ikke si ja eller nei til et slikt oppgjør uten å vite hvor mye vi kan få i de lokale forhandlingene. Det har vi alltid fått vite tidligere, sier Wikestad.
Nymoen i NHO Luftfart sier han ikke er kjent med hvordan praksis har vært på dette tidligere.
– Jeg kjenner ikke til hva som har vært praksis lokalt. Det er riktig at LFF formelt sett ikke har noen sanksjonsmidler etter at de har hatt uravstemning, men dette er ikke noe one night stand, det er et langvarig forhold. Om arbeidsgiver er urimelig et år kommer det tilbake ved neste års forhandlinger, sier han.
(Saken fortsetter under bildet)
Fastlåste forhandlinger
LFF er en fagforening for bakkeansatte på norske flyplasser.
Konflikten gjelder de av LFFs medlemmer som jobber for Widerøes underlevrandører. NHOs tilbud er på 1,25 kroner og LFF har godtatt dette tilbudet for medlemmene som jobber i SAS konsernet, inkludert Widerøe som er eid av SAS.
– LFF har godtatt det samme tilbudet de nå går til streik på for andre av sine medlemmer. Vi har ikke mottatt noe konkret krav fra dem, sier Nymoen.
Wikestad sier dette er på grunn av krisen i SAS, som han mener ikke bør få konsekvenser for ansatte i andre selskap.
– SAS er et selskap i store vanskeligheter. Av den grunn har både vi og de andre fagforeningene i Norge, Sverige og Danmark godtatt tilbudet. Air Service som driver på Brønnøysund er i en annen økonomisk situasjon og de ansatte bør få sin del av profitten, sier han.
Wikestad bekrefter at de ikke har gitt NHO Luftfart noe krav å ta stilling til.
– Det stemmer at vi ikke har gitt noe krav, men vi er ikke urimelige. Våre medlemmer lever i den samme økonomiske virkeligheten som andre folk og vil ha samme lønnsutvikling, sier han.
Vil ramme reisende
Foreløpig rammer streiken reisende i liten grad. Widerøe har brukt egne ansatte til å holde driften i gang, men har varslet at de ikke vil greie det fra og med påsken.
Når streiken utvides til Svolvær natt til lørdag er det ikke ventet at Widerøe vil greie å holde driften i gang der heller.
Fra 11. april vil streiken trappes ytterligere opp til Båtsfjord, Narvik, Vardø, Vadsø, Mehamn og Honningsvåg.