Mange flyselskaper over hele verden sliter med å oppnå overskudd.
Denne uka besøker toppsjefen i Ryanair Michael O'Leary Bodø for å delta på Luftkonferansen 2013.
- Les også:
Der kom det fram at 70 prosent av de ansatte i selskapet er ansatt på midlertidige kontrakter.
Det har skapt frykt hos norske flygere som ønsker tryggere arbeidsvilkår.
– Vi som ansatte må evne å være med på bransjens omstilling på en konstruktiv måte. Da handler det ikke om å gå opp i lønn, men om å sikre arbeidsplassene, sier lederen i Norsk Flygerforbund Aleksander Wasland til NRK.no.
Han mener det nå er viktigst å rette fokus på flygernes opptjente goder, og er skeptisk til midlertidige ansettelser.
– Det er en utvikling vi frykter, fordi det representerer et brudd på vår nordiske modell, sier Wasland.
(artikkelen fortsetter under)
– Sannsynlig med innenriksruter
Toppsjefen i flyselskapet Widerøe Lars Kobberstad tror det er stor sannsynlighet for at Ryanair vil etablere innenriksruter i Norge.
- Les også: – Vi kan ikke konkurrere med Ryanair
- Les også: Ryanair vil fly innenriks fra Rygge
– Dersom det skjer blir det viktig med tøffe tilsynsmyndigheter som følger opp den enkelte operatør, og sørger for at de opprettholder de regler som er etablert, sier Kobberstad til NRK.
Han understreker at han ikke mener at Ryanair ikke vil følge spillereglene, men syns det er viktig at noen holder et øye med flyselskapene når konkurransen øker.
– Når konkurransen blir stor er det desto viktigere at noen holder oss i ørene, sier sjefen i Widerøe.
– Viktig å sikre arbeidstakerne
Forskningsleder ved Handelshøgskolen i Bodø, Gisle Solvoll tror at Norsk Flygerforbund sitt fokus på sikre arbeidsvilkår og faste ansettelser er riktig vei å gå.
– Ryanair-modellen er en modell for å gjøre det billigere for selskapes eiere. Det finnes nok andre modeller som sikrer arbeidstakerne bedre rettigheter, sier Solvoll.
Og det mener han er viktig.