Hopp til innhold

Denne fotoskatten skulle brennes i fjæra

Et unikt fotomateriale fra Ofoten holdt på å bli brent opp i fjæra for 50 år siden. Nå skal fotomaterialet som ble reddet i siste liten gjøres tilgjengelig for alle.

Det er bare tilfeldig at bildene fra Ofoten-fotografen Charles Ravn i dag er i trygge hender i Bodø hos arkivet.

For bildene har vært gjennom mange prøvelser på veien før de kom i sikkerhet.

For da fotograf Ravn døde i 1963 var det ingen som ville kjøpe eller overta bildene hans, og dødsboet med blant annet bildene ble fraktet til en fjære i Kjeldebotn i Ballangen der fotografen hadde bodd for og brennes opp.

Ivar Skoglund

Det var i denne fjæra i Kjedebotn i Ballangen bilder og dagbøkene til Charles Ravn nesten gikk tapt forteller Ivar Skoglund.

Foto: Ida Elise Strøm / NRK
Solveig Lindbach Jensen

Solveig Lindbach Jensen hos Arkiv i Nordland jobber nå med å digitalisere de omtrent 14 000 bildene etter Charles Ravn.

Foto: Ida Elise Strøm / NRK

Reddet i siste liten

– Men før alle bildene rakk og bli fraktet til fjæra og bli satt fyr på fikk faren min heldigvis høre om samlingen i siste øyeblikk, og kjøpte bildene, forteller Ivar Skoglund.

20 år senere arvet han samlingen, og innså raskt hvor viktig og spesielt materialet var, og startet med å arkivere bildene hjemme på loftet i Kjeldebotn i Ballangen, kun én kilometer unna området der bildene nesten gikk tapt.

Men da jobben ble for stor tok Skoglund kontakt med Arkiv i Nordland som også innså verdien i materialet, og som nå har tatt over jobben med å digitalisere de omtrent 14 000 bildene.

Også dagbøker

Noen uker etter fotografens død ble også Ravns dagbøker funnet i den samme fjæra i en opprydding og ble tatt vare på. Og omtrent samtidig som Skoglund arvet bildesamlingen 20 år etter hendelsen, fikk han ved en tilfeldighet også tak i 21 dagbøker fra fotografen.

– Dagbøkene forteller mye om Charles Ravn som person, og også mye om han som fotograf. I dagbøkene skriver han om sitt liv, han skriver om bildene, han dokumenterer hvem som er på bildene, og hvor bildene er tatt, forteller Skoglund.

Forteller mye

Fotomateriale som holdt på å gå tapt er derfor unikt på flere måter.

– Fotomaterialet er fra en periode der ikke så mange hadde fotoapparat. Så bildene forteller mye om en periode det ikke finnes så mye materiale fra, så materialet har en veldig stor verdi, forteller Solveig Lindbach Jensen, Fagansvarlig historisk arkiv, Arkiv i Nordland.

Charles Ravn var eneste fotograf i Ballangen i perioden 1920 til 1955, og har fotografert blant annet landskap, interiør, bebyggelse, dåp, konfirmasjon, selskap, begravelser, skoleklasser og andre arrangementer fra området.

Men Ravn var også flere ganger på reise, og har også tatt bilder fra områder utenfor Ofoten.

– I tillegg er det spesielt at vi kan si i så stor grad hvem som er på bildene og hvor bildene er tatt. Vi vet til og med dato og årstall på mange av bildene ved hjelp av Ravns dagbøker, forteller Lindbach Jensen videre.

Nå jobber de altså med å digitalisere de omtrent 14.000 bildene fra Ofoten-fotografen som de har fått av Ivar Skoglund.

Og i dag behandles det sårbare fotomateriale med silkehansker av Solveig Lindbach Jensen og hennes kolleger på Arkiv i Nordland, for selv etter at bildene ble reddet i siste liten fra fjæra i Kjeldebotn har de vært gjennom flere prøvelser før de kom til Bodø.

– Dagbøkene luktet så vondt så de måtte jeg ha på tørk ute hver gang det var oppholdsvær i flere år, mens bildene sannsynligvis heller aldri burde ha overlevd. Glassplater og andre negativer skal oppbevares uten store temperaturforskjeller, og har ikke blitt lagret riktig verken hos meg eller min far, opplyser Skoglund.

Men tross alle odds har fotomaterialet klart seg.

– Bildene har klart seg veldig bra. Bildene er klare og gode, så Charles Ravn må både ha hatt godt materiale å jobbe med, og ha vært en svært dyktig fotograf, forteller han.

På Arkiv i Nordland behandles bildene nå med ytterste forsiktighet og på riktig måte. Noen av dagbøkene bærer preg av å ha vært i kontakt med fjæra, men det meste er lesbart. Og materialet er ellers i god stand.

– Bildemateriale består av glassplater, fotonegativer, og papirfotografier. I tillegg til dagbøkene som gir oss utrolig mye tilleggsinformasjon som er med på å gjøre materialet enda mer unikt, forteller Lindbach Jensen.

(artikkelen fortsetter under)

Se historien om fotoskatten her

Se historien om fotoskatten her

Tilgjengelig for alle


Både Arkiv i Nordland og Ivar Skoglund er glad for at bildene har blitt tatt vare på, og nå skal gjøres tilgjengelig for alle.

– Vi hadde gått glipp av mesteparten av dokumentasjonen på hva som har skjedd i Ofoten de siste 80-100 årene uten disse bildene. Og spesielt for personer i Kjeldebotn og Ofoten-området så hadde det vært et veldig stort savn, forteller Skoglund.

Dersom bildene ikke hadde blitt tatt vare på av Skoglunds far tror han at noen av bildene ville vært satt fyr på, og at resten kanskje ville ha vært gravd ned i fjæra eller skylt på havet.

(Saken fortsetter under)

Dagbøker etter Charles Ravn

Dagbøkene til Charles Ravn gir viktig informasjon om bildene han har tatt.

Foto: Ida Elise Strøm / NRK

– De ville i hvert fall ikke ha overlevd og kunne vært i bruk i dag som dokumentasjonskilde for ettertiden, forklarer han.

Arkiv i Nordland ønsker nå å få arkivert alt materiale. Men det er en lang prosess å arkivere så mange bilder, som er sårbare og må behandles svært forsiktig.

– Vi håper å få arkivert alt materiale, og gjøre det tilgjengelig for alle. Ikke bare for oss som bor her i nærheten av Bodø, men for hele verden, forteller Lindbach Jensen i Arkiv i Nordland.

Det er Ivar Skoglund fornøyd med, som allerede nå kan se resultatet av de første arkiverte bildene hjemme på datamaskinen.

Skoglund tror også fotograf Ravn ville vært veldig fornøyd med hva som i dag skjer med bildene.

– Jeg tror Charles Ravn ville vært veldig takknemlig og fornøyd med at noen har tatt vare på og er så opptatt av bildene. Han brukte 40 år av livet sitt på å ta disse bildene, og han var opptatt av at bildene skulle bli sett og bli vist. Så jeg tror han ville vært veldig tilfreds med det som skjer i dag. Familien som er igjen etter Charles Ravn har i hvert fall uttrykt stor begeistring for at bildene blir tatt vare på, forteller Skoglund.