– Luftwaffe produserte 20. 000 slike fly under annen verdenskrig. Focke-Wulf 190 var Tysklands viktigste jagerfly, og overtok etter Messersmidt, forteller Anders Utgård, som er leder for Luftforsvarsmuseet i Bodø.
Flymuseet i Bodø har i mange år restaurert på det sjeldne flyet. Søndag skal publikum for første gang få se resultatet.
– Det skal bli utrolig morsomt å se det ferdig. Vi håper at publikum som besøker museet også synes det, sier Bjørn Meyer i Bodø luftfartshistoriske forening til NRK.no.
Sammen med kollegene i foreningen har han skrudd på flyet som under krigen ble brukt i luftangrepene mot Storbritannia, i bombingen russiske tropper på Østfronten og i Nord-Afrika.
De nye Fw 190-jagerne var raskere både i stup og klatring enn RAFs Spitfire Vb, og atskillig bedre bevæpnet.
Fw 190 ble i den siste delen av den andre verdenskrig benyttet på de fleste fronter og i en rekke forskjellige roller, til og med som torpedofly i Svartehavet.
Om bord i flyet befant det seg også en bombe på 500 kilo.
Avansert for sin tid
– Focke Wulf var en ganske avansert flymaskin for sin tid. Den hadde blant annet to 20 millimeter maskingeværkanoner og en enorm BMW-motor på over 1.600 hestekrefter.
Den hadde også en finurlig indikator som viser at hjulene er i riktig posisjon.
– Da flygeren skulle lande kunne han kikke ut på vingen og se at hjulene var slått ut, forklarer Anders Utgård.
Gikk ned i Finnmark
Flyet som nå er restaurert gikk ned i Finnmark i 1943, og ble funnet på midten av 1980-tallet. I nesten 30 år har flymuseet jobbet med å sette det i stand.
– Det har vært en kronglete prosess å få tak i deler. Flyet hadde krasjlandet, og mye var ødelagt. Det har også vært en utfordring å få tak i kompetente folk til å gjøre jobben. Siden vi baserer oss på frivillighet, går det også i frivillig tempo.
Jobben skulle også vise seg å bli teknisk komplisert.
– Da går det sakte. Men nå er det ferdig. For entusiaster og spesielt interesserte er dette en juvel, sier Utgård.
Mellom 15- og 25.000 dugnadstimer har gått med. Men kameratgjengen i Bodø blir ikke arbeidsledig selv om flyet nå er klart for publikum
– Vi har masse arbeid igjen. Det står en hel hangar full av gamle fly og venter på oss, sier Bjørn Meyer og Ivan Kristiansen.