Hopp til innhold

Har totalrenovert Nazi-Tysklands råeste jagerfly

– Dette er en sjelden juvel. Det er bare en håndfull igjen av Focke-Wulf 190 på verdensbasis, sier Anders Utgaard ved Luftforsvarsmuseet i Bodø. Etter mange års renovering er flyet klart for publikum.

Focke Wulf 190 var Tysklands viktigste jagerfly

Focke Wulf 190 var Tysklands viktigste jagerfly. Flyet som nå står ferdig restaurert i Bodø, er det eneste eksemplaret i Nord-Europa.

– Luftwaffe produserte 20. 000 slike fly under annen verdenskrig. Focke-Wulf 190 var Tysklands viktigste jagerfly, og overtok etter Messersmidt, forteller Anders Utgård, som er leder for Luftforsvarsmuseet i Bodø.

Flymuseet i Bodø har i mange år restaurert på det sjeldne flyet. Søndag skal publikum for første gang få se resultatet.

– Det skal bli utrolig morsomt å se det ferdig. Vi håper at publikum som besøker museet også synes det, sier Bjørn Meyer i Bodø luftfartshistoriske forening til NRK.no.

Sammen med kollegene i foreningen har han skrudd på flyet som under krigen ble brukt i luftangrepene mot Storbritannia, i bombingen russiske tropper på Østfronten og i Nord-Afrika.

De nye Fw 190-jagerne var raskere både i stup og klatring enn RAFs Spitfire Vb, og atskillig bedre bevæpnet.

Fw 190 ble i den siste delen av den andre verdenskrig benyttet på de fleste fronter og i en rekke forskjellige roller, til og med som torpedofly i Svartehavet.

Om bord i flyet befant det seg også en bombe på 500 kilo.

Avansert for sin tid

Anders Utgård, leder, Luftforsvarsmuseet.

Anders Utgård viser fram en av maskingeværkanonene på flyet.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– Focke Wulf var en ganske avansert flymaskin for sin tid. Den hadde blant annet to 20 millimeter maskingeværkanoner og en enorm BMW-motor på over 1.600 hestekrefter.

Den hadde også en finurlig indikator som viser at hjulene er i riktig posisjon.

– Da flygeren skulle lande kunne han kikke ut på vingen og se at hjulene var slått ut, forklarer Anders Utgård.

Gikk ned i Finnmark

Focke Wulf 190 var Tysklands viktigste jagerfly, og overtok etter Messersmidt.

Focke-Wulf 190 var Tysklands viktigste jagerfly, og overtok etter Messersmidt.

Foto: Norsk luftfartsmuseum

Flyet som nå er restaurert gikk ned i Finnmark i 1943, og ble funnet på midten av 1980-tallet. I nesten 30 år har flymuseet jobbet med å sette det i stand.

– Det har vært en kronglete prosess å få tak i deler. Flyet hadde krasjlandet, og mye var ødelagt. Det har også vært en utfordring å få tak i kompetente folk til å gjøre jobben. Siden vi baserer oss på frivillighet, går det også i frivillig tempo.

Jobben skulle også vise seg å bli teknisk komplisert.

– Da går det sakte. Men nå er det ferdig. For entusiaster og spesielt interesserte er dette en juvel, sier Utgård.

Focke Wulf nyrenovert ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø

Norsk Luftfartsmuseums utstillinger er langt mer enn bare fly, men de inngår som en viktig del av historien om norsk luftfart.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Mellom 15- og 25.000 dugnadstimer har gått med. Men kameratgjengen i Bodø blir ikke arbeidsledig selv om flyet nå er klart for publikum

– Vi har masse arbeid igjen. Det står en hel hangar full av gamle fly og venter på oss, sier Bjørn Meyer og Ivan Kristiansen.

Ivan Kristiansen og Bjørn Meyer i Bodø luftfartshistorisk forening

Ivan Kristiansen og Bjørn Meyer i Bodø luftfartshistorisk forening legger siste hånd på flyet før det er klart for publikum.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK