Advokaten til Taraldsvik Maskin kritiserer politiets etterforskning. Advokat Hugo Storø sier politiet burde ha sjekket opplysninger bedre før de gikk til aksjon i september i fjor.
– Politiet burde ha foretatt en nærmere undersøkelse av de beskyldningene som ble rettet mot mine klienter i forkant av aksjonen. Hadde de gjort det, ville de funnet at det var grunnløse påstander mot mine klienter. Det dreide seg om rene rykter og spekulasjoner uten forankring i noen faste holdepunkter, sier Storø til NRK.no.
Han mener korrupsjonsanklagene har skadet hans klienter.
– Det er helt åpenbart at et selskap som blir utsatt for denne typen aksjoner, skades omdømmemessig, sier han til NRK.no.
Det er avisen Fremover som skriver i dag at statsadvokaten henlegger saken på grunn av bevisets stilling.
Razzia
Det var i september i fjor at politiet rullet opp det de mistenkte var en større korrupsjonssak i Narvik med tilknytning til Jernbaneverket.
To menn i slutten av 50-årene ble pågrepet på sine arbeidsplasser i Narvik der begge er hjemmehørende.
- Les også:
Samtidig ble både dokumenter og datamaskiner på kontorene til de to beslaglagt.
Avhør
De to mennene ble begge siktet for grov korrupsjon. Den ene er ansatt i Jernbaneverket, mens den andre var tilknyttet det lokalt transportfirmaet Taraldsvik Maskin.
Det var Jernbaneverkets ledelse som selv anmeldte den ansatte før sommerferien i fjor.
– Dette dreier seg om et forhold mellom en av våre ansatte og leverandørmarkedet. Vi fikk mye informasjon om saken fra forskjellige kilder. Informasjonen var av en slik karakter at vi måtte be politiet overta fordi vi hadde begrensede muligheter til å gå inn dette, sa kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB i september i fjor.
Salten politidistrikt jobbet med saken i flere måneder, og fikk bistand fra Økokrim.
Leverandørmarkedet har en sentral plass i utbyggingen og vedlikeholdet av Ofotbanen. Det går hovedsakelig tung togtrafikk med malm på Ofotbanen mellom Narvik og Luleå i Sverige. Det fører til behov for mye vedlikehold siden slitasjen på banelegemet er større enn normalt.