Stykket som får være først ute i det nye kulturhuset er MAERZ – a tribute to Kurt Scwitters.
Ord uten mening
Kurt Schwitters var en tysk billedkunstner og forfatter. Han er særlig kjent for sine Merz- bilder som er collager sammensatt av billetter, emballasjer og lignende.
Som forfatter skrev han lyddikt der ordene var uten mening. Det var særpregen stemmebruk, rim, klang og rytme.
Schwitter var veldig glad i Molde, og da spesielt i den lille øya rett utenfor byen, Hjertøya. Her bodde han i en lengre periode i en liten steinhytte. Nettopp derfor er det spesielt at det er hans verker som skal få åpne «Plassen» i Molde.
Inspirasjonskilde
Festivalsjef, Jan Ole Otnes, sier det var et naturlig valg.
– Schwitters har vært et forbilde og inspirasjonskilde i forbindelse med dette prosjektet. Allerede da vi satte oss ned i 2005 så vi på han som forente oss. Vi kalte huset for en radadistmaskin, en maskin som man går inn i og når man kommer ut er man radidert og er et nytt menneske. Og Schwitters forener jo alle kunstformer, forklarer han.
Jon Balke står bak musikken til stykket.
– For å få i gang et samarbeid med instruktør og teatersjef så har jeg måttet skissere veldig groft og kaste det inn i smeltedigelen. Så nå er der et manus og lydskisser som ensemblet har vært positive til. Så vi har en ledetråd på hvilken vei vi skal, sier han.
Galskap
Teatersjef i Molde, Thomas Bjørnager, sier at galskapen er i sentrum.
– Det er gleden og galskapen i kunsten som kommer frem, sier han.
Forestillingen bærer preg av improvisasjon.
– Musikken blir en improvisasjon. Vi ønsket at musikken skulle forandre seg i løpet av dagene. Derfor er det tre forskjellige pianister som spiller, forklarer han.
Men det som skjer på scenen er ikke tilfeldig.
– Det vi gjør på scenen er nøye planlagt. Definisjon på teater er mange avtaler som blir overholdt i riktig rekkefølge. Vi har også funnet en ny sceneteknikk slik at vi kan skyte ting opp i luften, som for eksempel konfetti, forteller han.