Tirsdag og onsdag har det vært hektisk møtevirksomhet i rederiene, turoperatørene og agentene som styrer den internasjonale cruisetrafikken til Norge.
- Her kan du sjekke om skipene må snu
- Sjekk hvilke cruiseskip som skulle til Geiranger
- Sjekk hvilke cruiseskip som skulle til Bergen
- Sjekk hvilke cruiseskip som skulle til Oslo
– Nå skulle sesongen toppe seg
Et av de store agentselskapenene innen cruisetrafikken i Norge er European Cruise Service. De er i oppkjøringen av årets sesong. Fra neste uke skulle den store strømmen av cruiseskip komme. De sløyfer nå Norge.
– Vi har vært i oppkjøringsfasen til nå. Men vi var i ferd med å få full gass på turisttrafikken. Fra neste uke var det meldt 18–20 anløp av turistskip i Norge, forteller Arthur Kordt.
- Les også:
- Les også:
– Det gjelder 50.000 mennesker daglig
Og blokkeringen av trafikken er effektiv. Når losbåtførerne er i streik, blir situasjonen så vanskelig at det ikke er mulig å gjennomføre anløpene. Dermed kanselleres de aller fleste anløpene av cruiseskip så lenge streiken varer.
– Nå gjør skipene vendereis. Noen havner er riktignok åpne i dag. Når dette er lammet totalt snakker vi om mellom 40 og 50.000 mennesker som ikke kommer til havn daglig, sier Kordt.
- Les også:
- Les også:
– Enkeltskip kan bli omdirigert
I Geiranger var det to store cruiseskip på besøk i dag. De hadde kommet seg innenfor det lospliktige området tidsnok til å få los om bord. Også morgendagens anløp går som planlagt. Også disse skipene rakk å få los om bord før streiken blant losbåtførerne ble effektiv.
– Fra fredag og utover er det usikkert. Vi vet at de fleste losstasjonene er stengt på grunn av streiken. Noen holder imidlertid åpent, så det kan hende at enkeltskip blir omdirigert, sier Geir Gjørva i reiselivsbedriften Geiranger Adventure.
- Les også:
– Syns synd på turistene
I turiststedet Geiranger er man dermed svært bekymret for situasjonen. I høysesongen blir folketallet i den lille fjordbygda mangedoblet når turistene går i land. I begynnelsen av turistsesongen ser dette mørkt ut.
– Først og fremst er det synd på de mange turistene som har gledd seg til å komme til vakre Norge. Nå får de ikke det de har betalt og planlagt, sier Gjørva.
- Les også:
– Brutte forventninger og tapte drømmer
Det er foreløpig ikke kjent hvordan turoperatørene og rederiene i praksis kommer til å gi et tilbud til passasjerene. Noen passasjerer er allerede om bord i skipene, andre er underveis til skipene, mens andre nok ikke har forlatt hjemmeadressen ennå.
– Rederiene og turoperatørene har nå problemer. De har jo lovet passasjerene å komme til Norge. Nå er det mange brutte forventninger og tapte drømmer, sier Kordt.
– Men det er hektisk aktivitet for å organisere dette nå?
– Ja, det er veldig stor aktivitet. Men snart erstattes dette av en apati. Det er jo snart ikke mer man kan gjøre, sier Kordt.
– Hvordan karakteriserer du situasjonen om dette drar i langdrag?
– Det vil være veldig alvorlig for hele leverandørindustrien i Norge som leverer til cruiseindustrien, sier Arthur Kordt.