Hopp til innhold

Se de dramatiske bildene fra havaristen

Kystverket frykter at det kan gå hull i skroget på snurperen «Ramnfjord» etter at båten forliste i går. Båten har over 50 tonn med diesel om bord. I tillegg henger nøter ut av vraket.

Video Ramnfjord på skjæret

Ramnfjord på skjæret

Folk fra Buksèr og Berging er nå på befaring ute ved havaristen «Ramnfjord». I tillegg er Bud & Hustad Forsikring Gjensidig på stedet.

Rune Bergstrøm

Rune Bergstrøm følger med på utviklingen fra Kystverkets beredskapsavdeling.

Foto: NRK

– De er ute og ser hvordan de skal komme seg om bord, og om det er mulig å fjerne nøter som ligger på dekk som delvis er gått ut i sjøen. Nøtene gjør det vanskelig å komme inntil båten, og veldig farlig å dykke, forteller Rune Bergstrøm i Kystverket.

Sju fiskere ble reddet i et dramatisk forlis utenfor kysten av Møre og Romsdal klokken 04:50 torsdag morgen. Fiskerne slapp unna med kun mindre skader. Fiskebåten Ramnfjord fra Averøy gikk på Hakaskjæret ved Hustadvika. Dette regnes som kystens farligste farvann.

–Vet hvor dieselen er

Ramnfjord befaring på skjæret

Befaring på skjæret.

Foto: Kystverket

Bergstrøm forteller at det jobbes med å planlegge hvordan de skal få tømt dieseltankene på skipet.

– Vi vet hvilken tank mesteparten av dieselen er på, sier Bergstrøm.

Problemet med redningsaksjonen er at det er grov sjø i området og det er meldt grovere sjø utover dagen.

Video Mannskapet på Ramnfjord blir reddet av helikopter

Mannskapet på Ramnfjord blir reddet av helikopter

Setter sikkerheten først

Liv og helse går, ifølge Kystverket, foran å prøve å entre båten slik at ingen skades i prosessen.

– Nå har vi reddet de som var på båten, da skal vi ikke miste noen i forbindelse med å prøve å redde økonomiske verdier eller få ut denne dieselen som er marin diesel og ikke er den farligste for miljøet, sier Bergstrøm.

– Er det fare for at båten kan synke?

– Det er fare for at båten blir ødelagt der den ligger. Det er veldig værhardt der den ligger. Båten får juling hele tiden og blir mer og mer skadd jo mer tid som går, opplyser Bergstrøm.