Dag og nattekspressen har gått mellom mørebyene og Oslo i 11 år. På sitt beste år, i 2008, fraktet de 83 000 passasjerer. Men så ble konkurransen om flypassasjerene styrket og prisene på flybilletter gikk ned. Det ble ekspressbussenes bane.
– Vi har hatt veldig sterk passasjernedgang de siste årene, og spesielt i 2011. Ekspressbussene har sterk konkurranse fra flyselskapene. Vi har fått betydelig færre passasjerer og vi har ikke lønnsomhet i det vi driver med, sier markedssjef i Nettbuss Møre, Ove Skjeret.
- Les også:
– Liten prisforskjell
Det er fly og privat biltransport som representerer den største konkurransen for ekspressbussene på strekningen mellom Møre og Romsdal og Oslo. Med konkurransen i luften er forskjellen på prisen på en flybillett og bussbillett blitt liten.
– Bussen bruker litt mer tid enn fly på strekningen mellom Møre-byene og Oslo. Prisene på flybilletter har kommet ned mot det nivået vi har på våre billetter. Da blir det vanskelig å konkurrere, sier Skjeret.
- Les også:
– Prøvde å senke prisen
Spørsmålet er om busselskapene hadde tent eller tapt på å senke sitt eget prisnivå ytterligere. Skjeret forteller at dette både har vært diskutert og prøvt, uten særlig hell.
– Vi har diskutert å senke prisene våre. I perioder har vi også prøvd det, uten at vi har fått noe effekt ut av det, sier Skjeret.
– Tror du flere vil lide samme skjebne som dere?
– Det vet vi ikke. De som konkurrerer mot fly har det vanskelig. Det viser en ny rapport. Men det er vanskelig å spekulere i dette, sier Skjeret.
11 årsverk
Ruta til og fra Oslo er et samarbeid mellom tre busselskap: Nettbuss Møre, Veøy buss og Lesja bilruter. Totalt 11 årsvert er involvert.
– Det er uklart hva som skjer med de ansatte. Alle selskapa vil nå gå i dialog med de tillitsvalgte med tanke på den videre fremdrifta. Vi håper vi skal klare å omplassere alle, sier Skjeret.