Brannen ombord og faren for at båten skulle synke ved kai, har vært en stor påkjenning for «Nordlys»-kaptein John Tindvik. Det er det verste han har vært med på i sine 38 år i rederiet.
Les også:
– Først blir man nestet sjokket, og man får totalt tunelsyn og bare gjør den oppgaven du skal gjøre. Det har vært tøffe dager og lite søvn i ettertid, sier Tindvik.
Se hele saken HER:
Fikk hjelp
Mens redningsmannskapene har tettet lekasjene og pumpet skipet for sjøvann, har kapteinen og mannskapet fått profesjonell hjelp for å takle tapet av to nære medarbeidere.
– Det gikk så fort at vi ikke fikk etablert prosedyrene vi har. Her gjaldt det å redde folk og få de på land, sier Tindvik.
Etter at mannskapet har tømt MS Nordlys for biler og annet gods skal båten, skal skipet slepes til Fiskerstrand Verft i Sula. Her har flere hurtigruteskip vært inne til reperasjon tidligere. Også hurtigruteskipet MS Nordlys.
Når skipet er vasket for sot og reparert, vil kaptein Tindvik igjen overta kommandoen på hurtigruten.