Hopp til innhold

Frykter ulykker i Trollstigen

Både yrkessjåfører og vegvesenet er skeptiske til at lengre busser enn før lovlig kan kjøre i Trollstigen.

Video Trangt om plassen med lengre busser

Trangt om plassen med lengre busser

Trollstigvegen i Rauma er en av Norges mest besøkte turistattraksjoner. Med sine elleve hårnålssvinger med radius på om lag 10 meter, er veistykket en krevende strekning å kjøre.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Trollstigen i Møre og Romsdal

Trollstigvegen, eller Trollstigen som den kalles, er et veistykke på fylkesvei 63 i Rauma kommune i Romsdal i Møre og Romsdal. Trollstigveien forbinder Valldal på Sunnmøre med Åndalsnes og Romsdalen.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Prøveordning


Denne turistsesongen har trafikkbelastningen økt på strekningen. Noe av årsaken er at vegdirektoratet har åpnet for en prøveordning hvor det gis dispensasjon fra forskriften som fastsetter maksimal lengde på turistbussene.

Før var grensen 12,4 meter. Prøveordningen, som er utarbeidet på oppdrag av Samferdselsdepartementet, innebærer at busser på inntil 13,1 meter kan kjøre langst denne bratte og svingete veien.

Trafikkork

Flere frykter at kapasiteten i Trollstigen blir sprengt etter at det ble åpnet for lengre busser.

– I realiteten er dette en enfeltsveg. Det innebærer at trafikken enten kan gå oppover eller nedover og at trafikk i motsatt kjøreretning må vente, sier Jim Harry Klungnes, fylkesleder i Yrkestrafikkforbundet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Jim Harry Klungnes

Jim Harry Klungnes synes ikke at forsøksordningen med lengre busser er godt nok gjennomtenkt.

Foto: Arild Pettersen / NRK

Det er møteplasser med ujevne mellomrom på Trollstigen. Klungenes tror at økte lengdebegrensinger på bussene vil føre til økt trafikkbelastning.

Utsatt for steinras

Prøveordningen med lengre busser er satt i verk uten at det er gjort noe med svingene i Trollstigen. Samtidig er strekningen utsatt for steinras. Det gjør de ansatte i Statens vegvesen bekymret.

– Vi frykter at en buss vil sette seg fast i en sving slik det blir kø på begge sider. Dette kan skje i en periode der det raser ut mye stein i Trollstigen, sier Ivar Hol.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ivar Hol

Ivar Hol frykter at det kan skje ulykker på grunn av prøveordningen.

Foto: Arild Pettersen / NRK

- Krevende

Dagfinn Ørjasæter er sjåfør for Turistbussen Ålesund AS og frakter passasjerer fra Geiranger til Molde via Trollstigen. Han merker at det er blitt trangt om plassen på veien.

– Bussene møter mange med begrenset kjøreerfaring og som ikke har øye for trafikkbildet, sier han og vedgår at det er krevende å kjøre på strekningen.

Mindre svingradius

Ørjasæter kjører selv en buss på 13,1 meter. Vegdirektoratet stiller krav om at de lange bussene må være utstyrt med tvangsstyrt løpeaksel. Dette gir mulighet til å kunne svinge det bakerste hjulsettet på bussene.

– For å få dispensasjon fra forskriften må busser med maksimal lengde ha mindre svingradius enn kortere busser. Statens vegvesen krever at den første og den tredje akslen et svingbar, forklarer Ørjasæter.

Dagfinn Ørjasæter

Dagfinn Ørjasæter er en erfaren sjåfør, og merker at det er krevende å kjøre strekningen over Trollstigen i turistsesongen.

Foto: Arild Pettersen / NRK

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL