Hopp til innhold

Sosialklienter truer med selvmord

Foreningen Fattignorge ringer daglig 15 sosialklienter i Ålesund for å hindre at de tar sitt eget liv.

Fattignorge
Foto: Øyvind Johan Heggstad / NRK

kort
Foto: Øyvind Johan Heggstad / NRK

-De alle svakeste er blitt taperne i NAV-reformen. Det sier Georg Rønning i Foreningen Fattignorge.

Hver dag ringer han og en kollega til 15 personer i Ålesund for å forsikre seg om at de ikke har tatt sitt eget liv.

-Situasjonen er dramatisk for disse menneskene, og NAV har ikke evnet å hjelpe de, sier Rønning.

Forsøkte å ta sitt eget liv

"Tove" var en ung lovende student som hadde kommet inn på universitetet. Men så havnet hun i et dårlig miljø. Etter hvert ble vold og trusler en del av hverdagen. "Tove utviklet angst og fikk problemer med å klage de daglige gjøremål. Hun fikk også store økonomiske problemer. En trafikkulykke i 2007 gjorde situasjonen enda verre.

Nå ble hun kasteball i sosialetaten, og fikk 4800 kroner i måneden å leve for.
-Jeg tenkte ofte at det må finnes noe bedre enn dette livet. Jeg forsøkte tre ganger å ta mitt eget liv, selv om jeg mener at selvmord er det feigeste en kan gjøre.

-Siste gangen var jeg så dårlig at jeg ikke visste hva jeg skulle gjør. Da ringte jeg en venninne og hun fikk ordnet transport inn til psykiatrisk avdeling der jeg ble innlagt på akuttavdelingen, sier "Tove".

Føler NAV ikke lytter

Fattignorge
Foto: Øyvind Johan Heggstad / NRK

"Tove" bodde i flere år i en annen norsk by. På NAV-kontoret i denne byen fikk hun beskjed om hva hun skulle gjøre. Da "Tove" flyttet til Ålesund fikk hun helt andre beskjeder.

-De ville jeg skulle søke yrkesrettet attføring selv om jeg visste dette ikke ville gå. Jeg følte at NAV ikke ville sette seg inn i saken min, og de truet med å ta fra med støtten dersom jeg ikke gjorde som de sa, forteller "Tove"

"Tove" sliter med angst. Da hun bodde i Ålesund turde hun ikke gå ut av leiligheten. Økonomiske problemer førte til at hun ikke fikk gjort dagligdagse ting. Pengene holdt knapt til mat. Hun vasket klær en gang hver 14 dag, fordi hun ikke hadde penger til vaskepulver.

-Når du er helt på bunnen og vurdere å ta ditt eget liv, så er det vanskelig å forholde seg til NAV. Problemene bare tårner seg opp. Jeg sitter med en følelse at du må kjenne hele sosiallovgivningen for å kunne snakke med NAV, sier kvinna.

-Saksbehandlingen er lang og kan ta måneder, og jeg må stadig forholde meg til nye personer hos NAV. Jeg savner at de kan forstå hvilken desperat situasjon jeg er i, og hjelpe meg deretter sier Tove.

Fattignorge ble redningen

Da livet så som mørkest ut tok "Tove" kontakt med Fattignorge. De hjalp henne med søknader, og kontakten med NAV. De oppmuntret henne og hold tett kontakt. Hun blir skjelven i stemmen og tårene presser på når hun forteller om hjelpen hun har fått.

-Uten kontakten med disse menneskene så tror jeg ikke jeg hadde vært her i dag. De har gitt meg håp og hjelp til alt som er vanskelig, sier Tove.

Frykter selvmord

Foreningen Fattignorge opplever nå en stor pågang fra mennesker som er i en svært vanskelig livssituasjon.

-Vi møter flere mennesker enn før som er hardt presset. De vurderer å ta sitt eget liv og situasjonen er veldig vanskelig. De som vi ringer daglig er vi bekymret for, og vi opplever at systemet ikke klarer å fange de opp, sier Georg Rønning.

Han mener at mange av er glemt av systemet.

-Da vi kom til Ålesund i 2007 opplevde vi kontakten med sosialtjenesten i byen som vanskelig. Etter at NAV overtok ansvaret er det gått fra vondt til verre, sier Rønning.

Han sier at flere nå blir kasteball i systemet. Ventetiden er blitt lengre, NAV svarer ikke på brev.

-SItuasjonen er blitt forverret for de menneskene som har det tøffest av alle.

NAV beklager

Berit Overøy er sjef for NAV Ålesund. Hun synest historien til "Tove er trist. -Jeg vil først si at det er viktig at brukerne tar kontakt når de er misfornøyd med behandlingen eller et vedtak. Vi er faktisk pliktig til å hjelpe de med å klage, sier Overøye.

Berit Overøye
Foto: Øyvind Johan Heggstad / NRK

Hun innrømmer at den siste tiden har vært tøff. Etter sammenslåingen har vi hatt en periode der vi har måttet rydde i en del saker. Det betyr at mange nok har fått nye saksbehandlere.

Er kritikken mot dere berettiget?

-Jeg tror jeg vil svare at det er viktig at brukerne har en stemme, og at vi kan ta del i disse historiene. For da kan vi faktisk endre ting til det bedre, sier Overøye.