Hopp til innhold

Holder hurtigtog-håpet oppe

- Det vil for eksempel ta litt over to timer fra Oslo til Trondheim, sier forkjemper.

Video nsps_upload_2009_6_8_10_44_45_574.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Norsk bane tror de første linjene til hurtigtog kan bli åpnet om 10 til 15 år. (Sjå video)

Banenett for høyhastighetstog

Norsk bane har foreslått et omfattende nett av høyfartsbane i Sør-Norge. Nå skal jernbanegiganten Deutsche Bahn inn i detaljeplanleggingen av dette nettet.

Nasjonal Transportplan blir lagt fram av transportkomiteen på Stortinget i dag, og flertallet går inn for å satse på tog som går i minst 250 kilometer i timen.

Les også: Flertallet vil ha lyntog

- Det gir håp om at bygginga kan starte om kort tid, seier kommunikasjonssjef Thor Bjørlo i Norsk Bane AS.

Hva mener du om hurtigtogplanene? Er de realistiske? Kommenter nederst i artikkelen.

Men ikke alle er like fornøyd med satsingen på høyhastighetstog, blant annet FrP.

Kjempet i årevis

Bjørlo sier han er veldig fornøyd med at flertallet vil ha høyhastighetstog.

- Høyhastighetstog er måten å løse samferdelsoppgaver på.

SE VIDEO: Norske tog på feil spor

Norsk Bane har kjempet for å få til høyhastighetstog i Norge i mange år.

- Både USA, Canada, Marokko, Kina, Sør-Korea og Tyrkia har for eksempel høyhastighetstog.

- Flyte avgårde

Thor Bjørlo

Thor Bjørlo

Foto: Arild Pettersen / NRK

Målet med høyhastighetstog i Norge er å kapre 95 prosent av flypassasjerene mellom Oslo og de største byene.

Det er snakk om tog som går i minmum 250 kilometer i timen det er snakk om.

- Du vil flyte avgårde på linjene uten å merke farta, sier en entusiastisk Thor Bjørlo.

Trondheim-Oslo

På denne måten skal folk kunne komme seg fra Trondheim til Oslo på litt over to timer.

Han sier at det også skal være mulig å få til kortere togdistanser, som for eksempel Ålesund-Vestnes i Møre og Romsdal på 22 minutter. Til vanlig tar denne strekninga en time om den skal tilbakelegges med bil.

Les også:

- Dette vil bety en samferdelsmessig revolusjon. Norge vil på mange måter bli helt forandret. Folk kan på denne måten bo og pendle over langt større strekninger, sier Bjørlo.

Regjeringens forslag ville betydd at høyhastighetstog ble skjøvet ut i tid. SVs entusiastiske samferdselspolitiske talsmann Hallgeir Langeland omtaler endringen som en milepæl.

Lønnsomt

Konklusjonen var positiv da Deutsche Bahn (DB) International tidligere denne uken la fram en studie av muligheten for å drive høyhastighetsbane på ulike aktuelle strekninger i Norge.

- Vi mener å ha klare resultater som viser at høyhastighetsbaner i Norge både er mulig og økonomisk lønnsomt, sa prosjektleder
Ottmar Grein i DB International da studien ble lagt fram for Jernbaneverket.

Konsulentene mener det er strekningene fra Oslo til Trondheim,
Bergen og Stavanger, samt Halden og videre til Sverige som er
aktuelle for tog i opp til 300 kilometer i timen.

Nedbetalt om 30 år

Kostnadene per banestrekning er beregnet til et sted mellom 80
og 130 milliarder kroner, noe som tilsier at banene vil være nedbetalt i løpet av 30 år, heter det i rapporten.

Langeland trekker fram byggingen av Bergensbanen for 100 år siden, og påpeker at den kostet et helt norsk statsbudsjett.

- Dette vil være mye mindre, sier han.

Markedsgrunnlag

I innstillingen fra samferdselskomiteen heter det, ifølge Aftenposten, at flertallet mener Norge har et betydelig trafikkgrunnlag for høyhastighetstog.

Videre heter det at strekningene Oslo-Skien, Oslo-Lillehammer og Oslo-Halden kan være først ute, før det blir utvidelser til Stavanger, Bergen og Trondheim og Goteborg og Stockholm.

Komiteen støtter seg på en markedsundersøkelse som Urbanet Analyse har gjennomført, og som trekker mange av de samme konklusjonene som de tyske konsulentene gjør.