Skolebussene først
Torsdag klokka 14 kjører skolebussene som de første gjennom den nye Vågstrandstunnelen for å markere at dette også gir mange skoleelever en tryggere skoleveg.
- Her signaliserer vi at skolebussen kan kjøre trygt og det er kanskje det viktigste med den nye tunnelen, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.
Eksportvegen
Men dette er også hovedvegen mellom Østlandet og Sunnmøre – den såkalla Eksportvegen – og derfor ekstra viktig å holde åpen og trygg. 500 millioner kroner koster tunnelen med sideveger og den skal betales med statlige midler og bompenger fra bilistene.
Gammel krigsveg
Dette er en gammel smal veg, bygd under krigen. På gamlevegen var det mange sted så smalt at det ikke var bredde nok til å ha gulstripe. Mange har opplevd vegstrekninga som livsfarlig og spesielt utrygg når man har møtt vogntog i stor fart på de smale vegstrekningene.
Tunnelen betyr en betydelig heving av vegstandarden. En 3665 meter lang veg inne i fjellet mellom Stolsneset og Våge med totalbredde på 9,5 meter og med et forsterka rumlefelt mellom kjørebanene.
Her blir havarinisjer for hver 500 meter og større biler får mulighet til å snu midt inne i tunnelen. 16 større vifter skal sørge for god utskifting av luft, og ved stenging av tunnelen tennes automatisk ledelys i betongrekkverket.
Vågstrandstunnelen blir også åpen for syklister.
Ikke bompenger før om et år
500.000 kubikkmeter med stein er tatt ut av fjellet og blir brukt til fylling for Tresfjordbrua. Først når Tresfjordbrua står ferdig seinhøsten 2015 blir det bompenger å betale på brua og Vågstrandstunnelen.