Hopp til innhold

Elbiler gjør at dette sambandet taper to års inntekter

Nedbetalingene på bomstasjoner blir forsinket med flere år, fordi elbilene kjører gratis. Se hvilke samband som taper mest penger.

Atlanterhavstunnelen

Bompengeselskapet taper store penger på elbiler. I Atlanterhavstunnelen kan det føre til to år lengre nedbetalingstid.

Foto: Roar Halten / NRK

Elbil i Atlanterhavstunnelen

Ingen kjører så mye gratis som elbilistene mellom Averøya og Kristiansund

Foto: Roar Halten / NRK

–Slik det er nå, så er det bare bensin- og dieselbilene som tar kostnaden for denne tunnelen, sier daglig leder Arve Mjelva i Atlanterhavstunnelen AS.

– Det er slik politikerne vil ha det, og da er det ikke mye som endrer seg før taket på 50 000 elbiler nås. Det kan bli allerede neste år, forteller han.

Men fram til da, så er det ikke bare i kollektivfeltene elbiler skaper frustrasjon. Ordningen med gratis passeringer i bommen gir grå hår på bilister som fortsatt kjører biler med fossile brensler.

Taper mest på elbil

Samband

Tap i kroner

Tap i prosent

Atlanterhavstunnelen

6 mill

9,8

Finnfast

4,2 mill

9,7

Fastlandssamband
Halsnøy

1,4 mill

6,4

Sykkylvsbrua

0,6

3,3

Bømlo vegselskap

1,6

2,9

Kilde: Tidens Krav

Ingen kjører så mye gratis som elbilistene mellom Averøya og Kristiansund. Inntektstapet på den undersjøiske tunnelen mellom de to kommunene, er nær 10 prosent, viser en undersøkelse Tidens Krav har publisert. Det er samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen som har laget oversikten som viser det massive inntektstapet som bompengeselskapet på Nordmøre har.

Oversikten viser at elbiler kjørte gratis for 6 millioner kroner. En betydelig andel av inntekten på 61 millioner kroner i 2013. En oversikt Tidens Krav har laget, viser at det er 205 elbiler på Averøya og 110 i Kristiansund per i dag.

Kjører med den beste samvittighet

Ann Helen Løvold

Ann Helen Løvold sparer rundt 4000 i måneden på å kjøre elbil.

Foto: Roar Halten / NRK

I snart ett år har elbileier Ann Helen Løvold kjørt gratis gjennom bommen ved Sveggen på Averøya. Hun sparer rundt 4000 i måneden på elbilen, 48 000 i året. Og hun blir provosert av de som mener at hun er en snylter.

- Det burde ikke være en overraskelse for noen at folk kjøper elbil når det er fordeler med det. Det var jo det som var hensikten med ordningen, sier hun. Men jeg er ingen snylter.

– Men det er synd for sambandet at det skaper irritasjon blant andre bilister, men så lenge det er fordeler med elbil, så vil det være slik, sier Løvold.

Hun tror allikevel at folk vil bruke elbil, selv om det skulle bli slutt på fordelene.

– Nå er det blitt gode biler med god rekkevidde, så elbilene er kommet for å bli, fortsetter hun.
Løvold bor på Averøy og jobber i Kristiansund. Som Venstre-politiker synes hun det er viktig også å sette fokus på den miljømessige fordelen.

– Det er det som var ønsket fra regjeringen, å få mindre utslipp. Det betyr mye for meg.

2 år lengre betalingstid

Arve Mjelva

Arve Mjelva er daglig leder i Atlanterhavstunnelen AS.

Foto: privat

Daglig leder Arve Mjelva i Atlanterhavstunnelen tror det store tapet bompengeselskapet har på elbilene, vil føre til 2 år lengre nedbetaling på tunnelen. Mjelva tror årsaken til at det er såpass stor elbiltrafikk i Atlanterhavstunnelen skyldes den høye taksten på 89 kroner for personbil.

– Prisen og at det er et fergeavløsningsprosjekt med stor dagpendling, er nok forklaringen, sier Mjelva.