– Vi hadde for kort tid siden besøk av noen tyskere og andre europeiske aktører i kraftbransjen, og de ble helt satt ut da de fikk se hva vi holdt på med, sier Glette, og viser til det massive kraftspennet som strekker seg over Hjørundfjorden.
Meter på meter blir matet ut fra de 30 tonn tunge kabelrullene, før linene deretter blir ført opp langs fjellsiden ved Ytre Standal, og videre over fjorden til Molaupen – tre kilometer unna.
– Hver meter veier 6,5 kg, men de må være sterke og rustet til å tåle vær, vind og vekten av is om vinteren, sier kommunikasjonssjefen i Statnett.
(Saken fortsetter under bildegalleriet)
Utsettelser i sør
Fjordspennet er et ledd i den nye 420-kilovoltlinja mellom Ørskog på Sunnmøre og Fardal i Sogn.
Kraftledningen skal erstatte dagens 132 kV-linje, og vil sikre Midt-Norge et mye mer stabilt strømnett, samt gi bedre vilkår for småkraft og fornybar kraftproduksjon.
I Sogn og Fjordane har deler av arbeidet stoppet opp, grunnet en konflikt med grunneierne i Bremanger som har gått rettens vei for å slippe kraftutbygging i nærområdet.
– I Møre og Romsdal er vi derimot i rute, og vi regner med å være ferdig med alt arbeidet på Sunnmøre i løpet av senhøsten, sier Glette.
- LES OGSÅ: NHO fryktar det verste
- LES OGSÅ: Småkraftverk avhengige av ny kraftlinje
(Saken fortsetter under bildet)
Sikkerhet i høysetet
Molaupen – stedet over fjorden der luftspennet festes – er særs utilgjengelig. Alt mannskap og utstyr må flys opp med helikopter, og i nordvestlandsk ånd møter man på all slags vær.
– Ja, det er dette som er noe av det som er krevende med å bygge i Norge – mange steder har veldig kupert terreng. Vi har likevel mange flinke folk som vet hva de holder på med, dessuten er sikkerhet og HMS alltid førsteprioritet, sier Glette.
Det er det kroatiske firmaet Dalekovod som har fått oppdraget med å strekke fjordspennet.
For menigmann kan jobben virke spektakulær og vanskelig, men for kroatiske «Alen» og kollegaene hans er dette dagligdags.
– Ingen problem! Dette gjør vi hele tiden, så for oss er dette hverdagslig. Det eneste som er utfordrende er været, ettersom vi stadig vekk må fly med helikopteret for å ta oss frem, sier han.