Hopp til innhold

Tjente 4232,- i måneden på norsk cruiseskip

En indonesisk renholdsarbeider ved et norsk cruiseskip tjente 4232,72 kroner i måneden. – Skammelig, sier Leif Vervik som er formann i Fellesforbundet for sjøfolk.

Cruiseskip i Ålesund

Illustrasjon. Cruisetrafikken er stor langs norskekysten om sommeren. Her er det tre cruiseskip til kai i Ålesund. Om bord arbeider det mennesker fra ulike verdensdeler.

Foto: Lena Høyberg / NRK

Leiv Vervik

Formann i Fellesforbundet for sjøfolk, Leif Vervik, mener utenlandske arbeidere burde behandles bedre om bord på cruiseskip.

Foto: Privat

Kontrakten som NRK har fått tilgang til viser at månedsbeløpet inkluderer både overtid og feriepenger. Avtalen er inngått mellom en indonesisk renholdsarbeider og ett av de store, norske cruiserederiene.

– Dette er trafficking, moderne slaveri. De har nesten ingen rettigheter, det er ingen som støtter dem, hevder Leif Vervik.

Les også:

Nordmenn presset ut

Fagforeningsmannen hevder at lønnen til arbeidere som jobber på cruiseskip der norske rederi har deleierskap er for lav og at rederiene har presset norske arbeidere ut av markedet.

– Rederiene sier selv de ikke får tak i norsk arbeidskraft. Men nordmenn kan jo ikke leve på så lave lønninger. Norsk arbeidskraft er solgt på billigsalg, mener han.

I tillegg mener han at det er et stort problem at de utenlandske arbeiderne ikke har fast jobb.

– De har ingen rettigheter fordi de ikke er fast ansatt i rederiet. De er kun ansatt for en viss periode, så reiser de hjem og har ferie en periode, men de har ingen garanti for at de har en jobb etterpå, sier han.

Fred.Olsen Cruise Lines

Et av skipene til Fred. Olsen Cruise Lines. Skipet seiler over hele verden og har også vært innom Norge i sommer.

Foto: Ina-Kristin Lindin / NRK
Høyt tempo

NRK Møre og Romsdal har vært i kontakt med flere cruisearbeidere. De forteller at det er vanlig å arbeide ti timer per dag, mellom åtte og ti måneder av gangen. Ingen av dem ønsker å stille opp med navn i frykt for å miste jobben, men bekrefter at det er krevende arbeidsforhold.

En kontrakt som vi har fått tilgang til viser at en filippinsk kelner ved et av skipene skal ha en minimumslønn per måned på 1122 amerikanske dollar, altså 6694 kroner.

– Det er alltid et høyt tempo og mye å gjøre. Vi er under hardt press for å ta vare på gjestene, sier den filippinske kelneren til NRK. Han samtidig at lønna han får på cruiseskipet han jobber er høyere enn han hadde fått hjemme.

Les også:

– Moderne slaveri

Til tross for at mange av de utenlandske cruisebåtansatte får bedre betalt enn de ville fått hjemme, er ikke Leif Vervik i Fellesforbundet for sjøfolk nådig. Han mener blant annet den norske fagforeningen Sjømannsforbundet burde gjort langt mer.

Det er ingen som fanger dem opp. De gjør ikke den jobben de har sagt de skal gjøre for medlemmene, hevder han.

– Nordmenn kunne ikke levd av dette

Johan Øyen

Johan Øyen i Norsk Sjømannsforbund, er ikke enig i kritikken om at det foregår et moderne slaveri om bord på cruiseskip.

Foto: Privat

Men Norsk Sjømannsforbund slår tilbake. Johan Øyen som er områdeansvarlig for cruise og som også arbeider internasjonalt med å forhandle frem cruiseavtaler, tilbakeviser kritikken om lave lønninger og dårlige arbeidsforhold. Han minner om at det ikke er norske lønnsnivå som gjelder, men internasjonale.

– Det er klart at nordmenn ikke kunne levd av lønningene. Det er også forskjeller innad i rederiene. Men lønningene er ikke dårlig internasjonalt, sier han.

Mange opererer verden over

Øyen mener at saka blir komplisert av at båtene opererer i ulike farvann.

– Internasjonalt er lønningene bra. Men dette er båter som går over hele verden. De kommer til Norge kanskje en eller to turer i løpet av sesongen. Hadde båtene gått fast langs norskekysten, hadde det vært noe helt annet, sier han.

Internasjonalt lønnsnivå

Lønnsnivået er bestemt av det internasjonale transportarbeiderforbundet i samarbeid med FN-organet ILO, International Labour Organization. I henhold til ITF, International Transport Workers´ Federation, skal en kelner ha en minimumslønn på 1200 kroner i måneden. Øyen sier at lønningene er høyere i virkeligheten.

– I realiteten tjener en kelner et sted mellom 2000 og 4000 amerikanske dollar i måneden. Det kommer an på hvilken båt de jobber på og liknende, forklarer han.

Les også:

Har rettigheter

Norsk Sjømannsforbund organiserer over 10 000 ansatte i inn- og utland. Øyen er ikke enig i at de ikke gjør nok for arbeiderne.

– Vi er kanskje de som gjør mest. Vi har egne advokatkontorer, velferdsentre og vi gir dem kurs i fagforeningsopplæring. Dette kommer ut av tariffavgiftene, dette er ikke kontingent. Pengene går tilbake til sjøfolkene, forklarer han.

Ikke et «moderne slaveri»

Flere av de cruiseansatte NRK har snakket med gir uttrykk for usikkerheten med korte kontrakter. Dette er også ett av ankepunktene Leif Vervik i Fellesforbundet for sjøfolk holder fram.

Øyen hevder at 95 prosent av alle sjøfolk får vite om de får komme tilbake på båten før de forlater jobben for å dra på ferie, selv om de ikke er fast ansatt.

– Vervik i Fellesforbundet for sjøfolk kaller det som foregår for et «moderne slaveri». Hva sier du til det?

– Da tror jeg han er langt ute på vidda, det er langt ifra det. Det er ikke verdens beste betalte jobber, men det er heller ikke verdens dårligste betalte jobber.

– Rederiene har ingen problemer med å finne folk som vil jobbe i denne bransjen, sier Øyen.

Geiranger

Skip fra hele verden er ofte innom lille Geiranger.

Foto: Lena Høyberg / NRK

Vanskelig å få svar

Flere av de største cruiseselskapene i verden har norsk deleierskap. Men det er vanskelig å få kommentarer til påstandene om svært lave lønninger. NRK har ikke lykkes i å komme i kontakt verken med Royal Caribbean eller Sea Dram Yacht Club via e-post eller telefon, tross flere forsøk.

Fred. Olsen Cruise Lines Ltd. viser videre til bransjeorganisasjonen, og svarer ikke konkret på spørsmålene NRK stiller.

Kommunikasjonsdirektør Penny Guy i Cruise Lines International Association (CLIA) skriver i en e-post at "cruiseindustrien prioriterer velferd, utvikling og det å beholde et motivert mannskap". Guy understreker også at CLIA Cruise Lines arbeider innenfor en industri som er strengt regulert med både europeisk og internasjonal lovgivning. De blir også fulgt opp av internasjonale tilsynsorganer.

Her kan du lese hele e-posten:

E-post fra Cruise Lines International Association, CLIA
Foto: Skjermdump e-post