Hopp til innhold

– Tanken på alle andre småsparere holdt meg oppe alle disse årene

Småsparer Ivar Petter Røeggen er stolt over at DNB gir etter og vil dekke tapene til kunder som har kjøpt lånefinansierte strukturerte spareprodukter. Han ber nå andre banker som har solgt lignende produkt om å inngå tilsvarende avtaler med sine kunder.

Ivar Petter Røeggen

Ivar Petter Røeggen vant fram i Høyesterett. I dag varslet DNB erstatning til kundene som tapte på produktene. Røeggen mener flere banker på dekke tap som kundene har hatt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

I dag, onsdag, ble det kjent at DNB vil dekke tapene til tusenvis av kunder som kjøpte de lånefinansierte strukturerte spareproduktene. Dette er en konsekvens av dommen i Høyesterett, der Ivar Petter Røeggen gikk seirende ut etter en kamp siden 2006.

– Flere hadde det verre enn meg

Røeggen investerte 500.000 kroner gjennom DNB i Kristiansund i år 2000. Da bindingstiden var over i 2006, hadde han tapt 230.000 kroner. Siden den gang har han ført en kamp mot banken. Allerede i 2006 gikk den daværende Bankklagenemnda inn for at DNB skulle betale erstatning.

– Det var tanken på alle dem som satt verre i det enn meg som gjorde at jeg holdt ut alle disse årene, sier Røeggen til NRK.

– Skal gjøre opp for oss

Utbetalingene fra DNB vil trolig beløpe seg til flere hundre millioner kroner. I dag bekrefter banken at de er rede til å betale ut disse millionsummene i kompensasjon for tap som kundene har hatt.

Konsernsjef Rune Bjerke i DNB

Konsernsjef i DNB, Rune Bjerke.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Nå skal vi gjøre opp for oss. Vi skal rydde opp etter at vi fikk et nederlag i Høyesterett, og kompensere alle de som har kjøpt tilsvarende produkter og klaget til Finansklagenemnda, sier DNBs konsernsjef til NRK.

Saken gjelder mange

Det er 217 småsparere som har kjøpt tilsvarende lånefinansierte produkter som Ivar Petter Røeggen, og som har klaget til Finansklagenemnda. Disse får dekket tapene sine uten å gjøre noe aktivt.

I tillegg er det anslagsvis 90 andre kunder som har klaget til Finansklagenemnda på andre lånefinansierte DNB-produkter enn Sektor og Global, som får dekket sine tap. Banken mener disse produktene inneholder samme feil som Høyesterett slo ned på i Røeggen-dommen.

De samlede utbetalingene som en følge av de 300 sakene medfører en utbetaling på 60 millioner kroner fra DNB.

NB er nok lei av å sitte i rettssalene for å forsvare behandlingen av kundene. De er klar over at de ville være nødt til å møte i retten i mange år fremover om de ikke reagerte nå, sier den seirende småspareren.

DNB har nå beklaget salget av disse spareproduktene overfor denne kundegruppen. Røeggen kommenterer dette nøkternt.

– Det er greit. Så er vi ferdige med det, sier en knapp Røeggen om dette.

– Kunne ikke vært bedre

Alt i alt er det en glad Ivar Petter Røeggen NRK møter i dag. Kampen har vært lang, og han har også vært spent på hvordan DNB ville agere etter at høyesterettsdommen ble kjent.

– Jeg har ventet på et signal etter dommen i høyesterett. Signalet kunne ikke ha vært bedre, sier Røeggen.

Dommen kan få betydning for flere enn de 300 kundene som har vært direkte tilknyttet spareproduktene som Røeggen kjøpte. I tillegg til de to produktene som Røeggen kjøpte, har DNB funnet tilsvarende feil i 7 andre produkter som ble solgt i 2000 og 2001. DNB opplyser til NRK at det trolig er snakk om lag 5.000 kunder.

– Andre banker må følge opp

Ivar Petter Røeggen har et enda videre perspektiv på dommen. Han hevder at flere andre banker har solgt lignende produkter, og han ser for seg at det startes en prosess også blant disse kundegruppene og bankene.

– Nå håper jeg at andre banker som har solgt lignende produkter også går i møte med sine kunder og får en ordning med dem, sier Røeggen.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL