Busstilbudet i fylket er atter en gang oppe til diskusjon.
I mange områder i Norge blir det stilt krav om hybridbusser i ruteanbudene. Dette gir mulighet til å spare 20 prosent drivstoff ved å veksle mellom diesel- og elektrisk motor.
Til tross for strenge miljøkrav, stiller ikke Møre og Romsdal fylkeskommune dette kravet til sine anbudsinteressenter.
Gode erfaringer
– Nei, vi har ikke krevd dette i de to anbudene vi hittil har lagt ut. I løpet av en treårsperiode skal likevel resten av fylket ut på anbud, og da blir det mer naturlig å vurdere hybridkrav, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.
Grunnen til at fylkeskommunen vil vente, er ønsket om å samle seg flere erfaringer om den nye hybridteknologien.
I august testet Nettbuss et hybridkjøretøy i Molde, og regiondirektør Hallstein Lillevik opplyser at erfaringene var gode.
– Hybridteknologien kan nok ha sin forse i byen og bynære områder. Samtidig er det slik at dieselmotoren er vesentlig utviklet de siste årene. Om et års tid får vi de nye Euro-6-kravene, som sørger for vesentlig lavere utslipp enn for bare noen år siden, sier Lillevik.
– Naturlig å vente
Både Tromsø, Kristiansand, Oslo, Bergen og Lillehammer er områder der det blir satset på hybridbusser.
Fuglseth forklarer nærmere hvorfor fylkeskommunen vil vente med dette i Møre og Romsdal.
– Det er helt naturlig for oss å vurdere erfaringer i forbindelse med nye anbud. Nå har det vært utprøvd i enkelte deler av landet, og vi vil legge frem disse erfaringene for politikerne før de skal ta avgjørelser om nye anbud.