Store pengebeløp svis av under valgkampen. Men ifølge eksperter er det ikke pengene som avgjør valgkampen.
Det gjør de store redaksjonene og en hær av medierådgivere.
Jobben er å forskjønne
Rådgiver i
og prorektor ved Mediehøyskolen Gimlekollen, Geir Magnus Nyborg, advarer mot deres makt i avisa :– De seinere årene har regjeringsapparatet og partiene ansatt en rekke medierådgivere, sier han til NRK Hordaland.
Nyborg bruker regjeringen som eksempel:
– I regjeringen har man 122 medierådgivere i arbeid. De er ikke der for å selge sannheten eller drive journalistikk. De er der for å forskjønne budskapet, og det er et problem både for byråkratiet og demokratiet.
Skatt selger, sult selger ikke
– Konsekvensen er at det er noen enkeltsaker partiene må vinne på. Skatt selger, men sult selger ikke. Vi har for eksempel passert én milliard som sulter her i verden, men det har ingen verdi i denne valgkampen, mener Nyborg.
Professor Frank Aarebrot sier det er to kilder som setter tonen før et valg:
– De store redaksjonene, særlig tv-redaksjonene, og i noen grad de store avisene. Og så er det nyhetsbildet, mener valgeksperten og utdyper med et tenkt eksempel.
Enkeltsaker kan avgjøre
– Situasjonen i Afghanistan ligger ikke på sendeplanen til verken NRK eller TV2 i valgkampsammenheng. Hvis det nå skulle skje et voldsomt angrep på den norske basen så ville jo en sånn begivenhet bringe forsvarspolitikken inn i valgkampen, forklarer Aarebrot.
Nyborg nevner oljesølet i Langesund som eksempel på hvordan enkeltsaker og medierådgivere fungerer:
– Der boblet det opp med politikere, punktlister og handlingskraft i en grad vi aldri har sett før. Noen politikere framstår som mer regisserte enn som de engasjerte menneskene de er.
– Velgerne må være oppmerksomme!
Velgere og media må være bevisste på medierådgivernes makt, mener Nyborg.
– Vi skal være klar over at en del redaksjoner har mindre mannskap og dermed mindre motstand til å stå i mot drittpakker og gladpakker fra rådgivere.
– Og velgere bør være oppmerksom på at det er det politikere har gjort og det de står for som må være poenget.