Hopp til innhold

– Rådgivere regisserer valgkampen

Advarer mot medierådgivernes rolle i valgkampen. – Skatt selger, sult selger ikke.

Jens Stoltenberg i Langesund

REGISSERT? Jens Stoltenberg var en av menge politikere som besøkte Langesund etter oljesølet i sommer. Oppmerksomheten rundt enkeltsaker i valgkampen er regissert, mener Geir Magnus Nyborg.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Geir Magnus Nyborg

KRITISK TIL MEDIERÅDGIVERNE: Geir Magnus Nyborg, spesialrådgiver i Familie og medier og prorektor ved Mediehøyskolen Gimlekollen.

Foto: Familie og medier
Frank Aarebrot

REDAKSJONENE HAR MAKT: Frank Aarebrot, professor i sammenlignende politikk ved Universitet i Bergen.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Store pengebeløp svis av under valgkampen. Men ifølge eksperter er det ikke pengene som avgjør valgkampen.

Det gjør de store redaksjonene og en hær av medierådgivere.

Jobben er å forskjønne

Rådgiver i Familie og medier og prorektor ved Mediehøyskolen Gimlekollen, Geir Magnus Nyborg, advarer mot deres makt i avisa Vestnytt :

– De seinere årene har regjeringsapparatet og partiene ansatt en rekke medierådgivere, sier han til NRK Hordaland.

Nyborg bruker regjeringen som eksempel:

– I regjeringen har man 122 medierådgivere i arbeid. De er ikke der for å selge sannheten eller drive journalistikk. De er der for å forskjønne budskapet, og det er et problem både for byråkratiet og demokratiet.

Skatt selger, sult selger ikke

– Konsekvensen er at det er noen enkeltsaker partiene må vinne på. Skatt selger, men sult selger ikke. Vi har for eksempel passert én milliard som sulter her i verden, men det har ingen verdi i denne valgkampen, mener Nyborg.

Professor Frank Aarebrot sier det er to kilder som setter tonen før et valg:

– De store redaksjonene, særlig tv-redaksjonene, og i noen grad de store avisene. Og så er det nyhetsbildet, mener valgeksperten og utdyper med et tenkt eksempel.

Enkeltsaker kan avgjøre

– Situasjonen i Afghanistan ligger ikke på sendeplanen til verken NRK eller TV2 i valgkampsammenheng. Hvis det nå skulle skje et voldsomt angrep på den norske basen så ville jo en sånn begivenhet bringe forsvarspolitikken inn i valgkampen, forklarer Aarebrot.

Nyborg nevner oljesølet i Langesund som eksempel på hvordan enkeltsaker og medierådgivere fungerer:

– Der boblet det opp med politikere, punktlister og handlingskraft i en grad vi aldri har sett før. Noen politikere framstår som mer regisserte enn som de engasjerte menneskene de er.

– Velgerne må være oppmerksomme!

Velgere og media må være bevisste på medierådgivernes makt, mener Nyborg.

– Vi skal være klar over at en del redaksjoner har mindre mannskap og dermed mindre motstand til å stå i mot drittpakker og gladpakker fra rådgivere.

– Og velgere bør være oppmerksom på at det er det politikere har gjort og det de står for som må være poenget.