Hopp til innhold

Raser over at Bybanen ikke får mer

Tross mange fagre ord om bybane i Bergen, gis det ikke penger til utvidelse i statsbudsjettet, hevder borgelige bergenspolitikere. Regjeringen mener bergenserne må slutte å sutre.

Bybanen

KREVER MER: Politikerne i Bergen mener at Staten må ta større ansvar for utbyggingen av Bybanen.

Foto: Helene Vassbotten Olsen

Julie Andersland

SKUFFET 1: Gruppeleder for Venstre i Bergen, Julie Andersland.

Foto: NRK
Filip Rygg, byråd for byutvikling, klima og miljø i Bergen kommune

SKUFFET 2: Byråd for bytutvikling, klima og miljø, Filip Rygg (Krf)

Audun Lysbakken

VISER TIL BELØNNING: SV-leder Audun Lysbakken mener bergenspolitikerne ikke har grunn til å syte.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix
Sigrid Brattabø Handegard

- KLAGER PÅ AUTOPILOT: Politisk rådgiver Sigrid Brattabø Handegard mener det er mye å glede seg over for Bergen.

Foto: Svein Erik Dahl / Samfoto

– Det er jo ingenting til bane i Bergen. Det er litt pussig når man har hatt så mange løfter på akkurat det, sier byråd Filip Rygg i Bergen.

Bybanen åpnet for to år siden og blir sett på som en suksess. Andre byggetrinn av Bybanen står ferdig neste sommer og planen er å bygge videre til Flesland, Åsane og Fyllingsdalen de neste årene.

– Bergenserne har betalt det meste

Politikerne i Bergen mener de har fått - og får - for lite hjelp fra staten til å bygge mer bybane.

– Jeg er veldig skuffet over at de heller ikke denne gang velger å prioritere videreutbygging av bybanen. Bergenserne har jo betalt det meste bybanen som er bygget så langt og regjeringen har ikke fulgt opp løfter om at staten skal bidra med en god del medfinanisering, mener Julie Andersland som er gruppeleder for Venstre.

Regjeringspartiene har en rekke ganger lovet midler til bybane i Vestlandshovedstaden. I fjor høst sa daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at det må komme en egen bybanepott i nasjonal transportplan.

– Klager på autopilot

Men regjeringen mener Bergenspolitikerne ikke har grunn til å klage. De påpeker at en fjerdedel av belønningsordningen til kollektivtransport går til Bergen.

– Det er feil at ikke staten bidrar, sier SV-leder Audun Lysbakken og viser til de 168 millioner kronene i statsbudsjettet som er øremerket Bergen gjennom belønningsordningen for kollektivtransport.

– I dag synes jeg at bypolitikerne i Bergen kan glede seg og ikke klage på autopilot. Det ligger mange gode tiltak som er viktige for Bergen i statsbudsjettet, svarer Sigrid Brattabø Handegard, politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet.

Hun nevner dobbeltspor på jernbanetunnelen gjennom Ulriken, E39 Svegatjønn–Rådal og at deler av de 150 millionene som kommer som tillegg til Bergensprogrammet skal brukes til bybane.

– Bybanepotten kommer til våren

– Vi hadde jo håpet at det skulle komme en egen storbypakke til kollektiv. Jeg synes de har latt oss stå ganske alene i Bergen med hvordan dette skal løses videre økonomisk, sier Marit Warncke i Bergens Næringsråd.

– Det vi har lovet er at vi kommer tilbake og vurderer en egen bybanepott i neste nasjonale transportplan som vi legger fram til våren. I statsbudsjettet ligger det penger til videreføring av bybanen akkurat slik vi har lovet, sier Handegard i Samferdselsdepartementet.

– Bybane kunne vært en månelanding

Byrådet er likevel ikke fornøyd og benytter anledningen til å sammenligne bybanen i Bergen med at regjeringen satser videre på CO2-håndtering på Mongstad nord for Bergen.

– Det er pussig at man skal bruke tre milliarder ekstra på månelandingen på Mongstad som er blitt en krasjlanding i stedet for å bruke pengene på bybane som virkelig kunne vært en månelanding for Norge og moderne transportpolitikk, mener byråd Filip Rygg (KrF).

– Det vi har sagt mange ganger er at det er et mål for oss å få et sterkere statlig engasjement for Bybanen i den neste nasjonale transportplanen, og byrådet vet veldig godt at det er dette vi har snakket om og at pengene staten nå kan bidra med kommer gjennom belønningsordnignen, mener Lysbakken.