Hopp til innhold

Dette kunstverket av Ai Weiwei måtte holdes hemmelig

Stort hemmelighetskremmeri da eksklusivt kunstverk av den kinesiske regimekritikeren Ai Weiwei skulle fraktes til utstilling i bergen.

Ei stor hending i den internasjonale kunstverda finn stad her på Vestlandet no i kveld.
Saman med tretten andre, stiller Kina sin mest kontroversielle kunstnar Ai Weiwei ut i Bergen, med eit verk som aldri har blitt vist for verda - før no:

«VERDENSSENSASJON»: Disse 81 trekulene symboliserer både evigheten og antall dager den kjente dissidenten Ai Weiwei satt fengslet i fjor. Torsdag kveld ble installasjonen vist frem for første gang.

– Denne installasjonen er laget for akkurat dette rommet. Det er veldig spesielt, sier direktør for Kunstmuséene i Bergen, Erlend G. Høyersten, tydelig stolt.

Ai Weiwei

SATT I ARREST: Regimekritikeren Ai Weiwei ble pågrepet av politiet 3. april i fjor på flyplassen i Beijing. Den offisielle siktelsen var for økonomisk kriminalitet. Han ble løslatt 22. juni, men fratatt passet.

Én kule for hver dag i fengsel

Den kontroversielle kinesiske kunstnerens verk består av ni rekker bestående av ni trekuler, totalt 81 - et tall som i Kina symboliserer evigheten.

81 er også tallet på antall dager Ai Weiwei satt fengslet i fjor , siktet for økonomisk kriminalitet, uten at noen ante hvor han befant seg.

LES MER: – Friheten vil seire i Kina

Kinesiske myndigheter har tatt passet fra den 55 år gamle dissidenten og han har dermed ingen mulighet til å være tilstede i Bergen for å se kunstverket i sitt rette element.

– Måtte være veldig forsiktige

Den regimekritiske kunstneren blir fulgt tett, og Kunstmuséene i Bergen har derfor opptrådt med den største mulige diskresjon rundt uttransporteringen av innstallasjonen fra Kina.

Høyersten bekrefter at transporten i så stor grad som mulig har vært holdt hemmelig.

– Vi har vært veldig forsiktige med å kommunisere hva vi har holdt på med og hva vi skulle gjøre, sier direktøren til NRK.no.

Ai Weiwei kunne hvilt på sin suksess og gode økonomi, men setter alt på spill med kritikk av Kina. Nettopp derfor omfavnes han av kunstverdenen.

Erlend G. Høyersten, direktør ved Kunstmuseene i Bergen

Les dagens kronikk av Erlend G. Høyersten om Ai Weiwei her

Åpnet torsdag kveld

Ai Weiweis kunstverk er en del av utstillingen «Real Life Stories», som åpnet torsdag kveld. Høyersten karakteriserer 55-åringens deltakelse som en verdenssensasjon .

Det hele kom i stand gjennom en kinesisk kurator som Kunstmuséene har hatt kontakt med. Mannen viste seg tilfeldigvis å være en god venn av Ai Weiwei.

Ai Weiwei og Erlend Høyersten

UNIKT SAMARBEID: Erlend G. Høyersten og Ai Weiwei sammen i kunstnerens verksted hjemme i Kina i november i fjor.

Foto: Kunstmuseene i Bergen

Utstillingen, hvor ti kunstnere bidrar, skal gi et inntrykk av samfunnsforholdene i Kina.

– Utvikler seg over stokk og stein

– Kina utvikler seg svært fort. Til tider over stokk og stein, synes jeg. Men i denne turbulensen ligger det en kraft som gir kunsten styrke, sier kunstneren Xiang Jing til NRK.no.

Selv om kinesiske myndigheter følger nøye med på hva kunstnerne foretar seg, føler de selv at de står forholdsvis fritt til å uttrykke seg som de vil.

– Det som kan skape vansker, er mottakelsen kunstverkene får når de blir offentliggjort, sier Mao Tongqiang.