En av fire fergemaskinister er over seksti år gammel fordi fergeselskapene ikke klarer å rekruttere nok kvalifisert mannskap. Bransjen forklarer situasjonen med at det blir utdannet for få maskinister.
Mange av de som faktisk tar utdanningen, sliter med å finne lærlingeplasser. Når de først er klare for arbeidslivet, er det gjerne andre jaktmarker som frister langt mer.
LES OGSÅ:
|Mister folk til Nordsjøen
– Ungdommene satser ikke på en 40 år gammel ferge. De vil ut i Nordsjøen, sier 74 år gamle Arvid Rolland, maskinist på Norled-fergen MF mellom Kvanndal, Utne og Kinsarvik i Hardanger.
– Oljeselskapene har helt andre muligheter til å betale enn det vi har, sier regionssjef Inge Andre Utåker i Norled.
Antallet arbeidende pensjonister på fergene er mer enn firedoblet i løpet av de siste 15 årene. Ved Norges største opplæringsbedrift innen maritime fag er man bekymret over situasjonen.
– Situasjonen er alvorlig
– Det er pensjonistene som opprettholder fergetrafikken per i dag, men vi kan ikke vente at det skal vare i evigheter. Situasjonen er så alvorlig at vi vil oppleve at både avganger og hele avgangsdager blir kansellert på grunn av maskinistmangel, sier daglig leder Øyvind Bårdsen i Maritimt Opplæringsforum.
Rederiene ber nå om flere lærlingeplasser for å få bukt med problemet. Samtidig er de i gang med kortsiktige løsninger for unngå fergekrise.
LES OGSÅ:
Vil hente folk fra Island og Færøyene
– Vi har begynt å se oss om utenlands etter maskinister. Vi er allerede i gang med å rekruttere folk i de nordiske landene, blant annet på Island og på Færøyene, sier Andre Utåker i Norled.