Hopp til innhold

– Barn reagerer sterkt på dette

Atle Dyregrov ved Senter for Krisepsykologi i Bergen, mener at bildene fra jordskjelvrammede Japan kan virke skremmende på barn.

Japan, krisepsykolog

Nyhetsbildene fra Japan kan gjøre dype inntrykk på barn, mener psykolog Atle Dyregrov. Han sier at foreldrene har ansvar for å forklare de yngste hva som skjer på skjermen.

Foto: STR/Montasje: NRK / Reuters

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Biler på taket i Onagawa, Miyagi, Japan

Biler på taket av høye bygninger i Miyagi vitner om kreftene som har vært i sving.

Foto: Ap

Siden jordskjelvet og den påfølgende tsunamien rammet Japan 11. mars, har tv-seere blitt bombardert med bilder fra katastrofeområdene. Bygninger ligger i ruiner etter skjelvet, og hus, biler og vrakgods blir dratt med av tsunamien.

Disse bildene kan gjøre sterkt inntrykk både på voksne og barn, men spesielt de minste kan reagere kraftig på det de ser på skjermen dag etter dag.

Les også: Såg husa sine bli knuste av bølgja | Politisjef: – Ingen tvil om at minst 10 000 er døde i mitt område | - Verste krisa sidan verdskrigen | Vrakgods så langt øyet rekker | – Folk føler seg helt maktesløse

– Gjør et dypt inntrykk

– Jeg tror at barn reagerer sterkt på dette, sier Atle Dyregrov.

Han er psykolog, og leder av Senter for Krisepsykologi i Bergen.

– Barn ser ikke bare på tv - de går også inn på internett og oppsøker nyheter. Og da blir dette så massivt, det kommer i så store doser, og det gjentas så ofte, at det gjør det et dypt inntrykk.

Dyregrov sier at jo yngre barna er, jo mer inntrykk vil bildene gjøre.

– Barn under ti år har mindre forutsetninger for å forstå, og de har mindre forutsetninger for å håndtere de mer følelsesmessige aspektene av katastrofen.

Barna ser hvordan tingene de har rundt seg i hverdagen blir kastet rundt av disse vannmassene. Og det er klart at dette kan skape frykt, og det kan gjøre at barna blir redde for at det samme kan skje her.

Atle Dyregrov, psykolog

– Voksne har et ansvar for å forklare

Krisepsykologen mener at foreldre og voksne har et ansvar for å forklare barna hva det er som egentlig skjer på bildene de ser.

– Barna ser hvordan tingene de har rundt seg i hverdagen blir kastet rundt av disse vannmassene. Og det er klart at dette kan skape frykt, og det kan gjøre at barna blir redde for at det samme kan skje her. Så voksne har et ansvar for å forklare. Barna vet ikke at dette skyldes jordskjelv som skjer i visse områder i verden, og ikke andre steder. Det kan være mange fantasier som oppstår hos barn.

Les også: Leter etter overlevende i gjørma | Enda en reaktor i Japan mangler kjøling | De ti mest ødeleggende skjelvene | Vil fylle reaktoren med sjøvann | 9.500 sakna i japansk by

Fokuser også på det positive

Dyregrov anbefaler at foreldre ser nyheter fra kriseområdene sammen med de yngste, slik at de ikke blir sittende og se alene.

– Og så bør man ha en rolig samtale hvor man forklarer hva jordskjelvet er, og hvorfor det kommer slike bølger, sier han.

I tillegg er det viktig å fokusere på det positive, midt i all ødeleggelsen.

– For det må også være optimisme i dette, sier Dyregrov. Det settes inn enormt mye for å hjelpe, men dessverre er det ikke slik at man kan hjelpe alle. Det er en del som dør i slike forferdelige katastrofer. Så vær åpen, direkte, og følg litt med på spørsmålene som barna stiller.

Japan redning

Dyregrov mener det er viktig at man også legger vekt på det positive i forbindelse med store katastrofer. – For det må også være optimisme i dette. Det settes inn enormt mye for å hjelpe, sier han til NRK.

Foto: Ap

– Dette kommer også til å bli et samtaleemne på skolen, og her er lærerne en unik ressurs, som kan forklare hva jordskjelv og en påfølgende tsunami er for noe.

– Men vil barna bli nok beroliget av forklaringen til foreldre og lærere? Eller er tv-bildene så sterke at de vil sitte igjen?

– Noen av barna må få lov til kanskje å tegne eller fortelle litt til foreldre eller lærere, hvis bildene har festet seg, sånn at de får gitt litt mer uttrykk for det.

Forståelse, ikke bare følelser

Dyregrov mener også at det bør fokuseres på den tekniske forklaringen av hva som har skjedd, ikke bare det følelsesmessige.

En tsunami treffer Iwanuma nord i Japan

Barn må få forklart hva en tsunami er, og hvorfor den oppstår, mener Dyregrov. De har behov for både tekniske og følelsesmessige forklaringer.

Foto: Ap

– Barna må selvfølgelig følelsesmessig ta inn det som har hendt, men jeg tror ikke vi må undervurdere hvordan de tankemessig også må få en forståelse. De fleste av forklaringene på tv er beregnet på voksne, men vi må ha noe for barn også.

Men selv om bildene fra Japan er sterke, og krever en forklaring, er Dyregrov klar på at barn bør få se hva som skjer i området.

– Noe syns jeg de skal få se, for man kan ikke skjerme barn totalt. Men det er ingen grunn til at de skal sitte og se om og om igjen på bildene, og det tror jeg nok at en del voksne også kan skjerme seg for. For det er bilder som ryster oss dypt. Og for barn som fra før av er engstelige, så vil dette gi næring til mer engstelse, sier Dyregrov.

En barnebok/ kladdebok i ødeleggelsene i Rikuzentakata, nord i Japan.

En barnebok/ kladdebok i ødeleggelsene i Rikuzentakata, nord i Japan.

Foto: LEE JAE-WON/ Scanpix / Reuters