- Jobben som lærer blir bortgjemt, sier lektor ved Bergen Maritime Fagskole, Asbjørn Lygre.
Han er en av mange lærere som sitter med papirarbeid opp til ørene. Økt byråkrati i utdanningssektoren gjør lærerne fortvilet.
- Reform 94, reform ditt og reform datt. Mitt inntrykk er at det mer setter spor etter politikerne som fant på det, enn virkelig forbedringer, mener lektoren.
- Så innviklet, du vil ikke tro det
For Lygre går stadig mer tid av arbeidsdagen med til å fylle ut skjemaer, istedenfor tid til å lære opp fremtidige sjøfolk.
- Bare en så enkel ting som å sette karakter på en elev, er blitt så byråkratisk innviklet at du ikke vil tro det, beskriver han.
3 av 4 mener for lite tid
I følge en undersøkelse FAFO har utført, så kommer det frem at tre av fire lærere mener at de ikke lenger har tid til å utføre jobben sin på en skikkeleg måte.
Leder i Utdanningsforbundet i Hordaland, John G. Torsvik, kjenner godt til at skjemaveldet er en tidstyv av dimensjoner for lærarane.
- Situasjonen som blir rapportert er økt tidspress. Det er et økt krav om dokumentasjon og rapportering. Og vi vet vi har et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem som også resulterer i økt testing av elevene. Dette er kommet til i de senere år. Spesielt etter innføringen av kunnskapsløftet, merker Torsvik.
- Pass på
Professor i pedagogikk ved Universitetet i Bergen, Sølvi Lillejord, synes ikke tidspresset kommer som noen overraskelse.
- Vi må passe på at byråkratiseringen av samfunnet ikke tar overhånd. For et par år siden var det snakk om leger som brukte altfor mye tid på å fylle ut skjemaer når de skulle operere, og det samme gjelder nå for lærere, sier professoren.