Hopp til innhold

Dyrere bussbilletter

Det frykter professor i økonomi kan bli konsekvensen av fusjonen mellom HSD og Gaia.

Gaia buss
Foto: Alrik Velsvik / NRK

Ved å gå inn for en fusjon mellom Gaia-HSD, er kommunen ute etter å tjene mest mulig penger som eier av Gaia, borgernes interesser blir ikke tatt hensyn til.

Det mener professor i økonomi på Handelshøyskolen i Bergen Frode Steen.

- Når to store bedrifter går sammen og blir en bedrift får dette konsekvenser for konkurransesituasjonen og prisnivået til kundene, sier Steen.

Ikke nødvendigvis økt konkurranse

Byrådsleder Henning Warloe vil be bystyret om å gjøre et vedtak om fri konkurranse på bussrutene i Bergen fra 1. januar 2008. Dette vil kunne gi utenlandske selskap mulighet til å komme seg inn på det bergenske markedet.

Frode Steen tviler på at dette vil øke konkurransen.

- De lager en stor aktør som vil gjøre det vanskelig for andre å by med dem, sier han.

Administrerende direktør i Nettbuss Vest AS, Øystein Døvik, sier at det foreløpig ikke er avskrekkende.

- Hvis de deler opp Bergen og regionen inn i flere pakker, er det svært interessant for oss, sier han.