Byrådet går inn for at de som faktisk ønsker reklame i posten må opplyse om det.
Hvert år mottar bergensere rundt 3800 tonn reklame i posten, nå vil byrådet ha en slutt på miljøproblemet. Det er Naturvernforbundet i Hordaland godt fornøyd med skriver de i en pressemelding.
46 kilo reklame
Ifølge en undersøkelse utført av Norsk Respons på oppdrag fra Naturvernforbundet i Hordaland våren 2007, viser at 27 prosent av bergenserne ønsker å motta reklame i posten.
I 2006 mottok hver husstand i Bergen 46 kilo reklame i posten ifølge en undersøkelse utført av Bergen Interkommunale Renovasjonsverk (BIR).
På klagetoppen
- Dette skal spare miljøet og hindre unødvendig mye søppel, sier politisk rådgiver i Bergen kommune, Rahim Ali.
- Gjennom å innføre et slikt tiltak unngår vi en masse forsøpling og unødvendig irritasjon hos innbyggerne, sier Ali.
Tror du at folk i Bergen vil motta dette på en god måte?
- Det tror jeg. Forbrukerombudet sin klagestatistikk for 2007 viser jo at uadressert reklame er på toppen av klagesaker i Norge.
- Miljø foran annonsører
Fra før av har Aurskog-Høland kommune innført en ordning som speilvender dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame. Det med støtte fra Forbrukerombudet.
Nå vil Bergen følge etter med en slik ordning.
- I forbindelse med den nye markedsføringsloven må ministeren gi Bergen og andre miljøbeviste kommuner lov til å verne sine innbyggere mot uønsket reklame. Hensynet til miljøet og folk flest må veie tyngre enn hensynet til posten og anonsørene i denne saken, sier leder i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i en pressemelding.