Samferdselsministeren sa at bybaneprosjektet er ganske enestående her i landet og bør bli et forbilde for utviklingen av kollektivtrafikk i de andre større byene.
- Vi kan ikke bygge oss ut av trafikkproblemene med nye veier. Vi må finne nye løsninger. Flere må reise kollektivt, sa Navarsete.
Ministeren fikk hjelp av fire sterke menn og kvinner da hun la en liten skinnebit på plass i Kaigaten der bybanen skal starte.
To år med trafikkaos?
Stengte gater og trafikkaos kan bli situasjonen i byen de kommende to årene. Men i 2010 skal bybanen stå ferdig, og da blir alt mye bedre, lover samferdselsministeren.
Hun la ikke skjul på at byggeperioden vil by på utfordringer for de reisende i form av stengte gater og veier og nye reisemønstre.
- Men jeg er overbevist om at bergenserne vil være tålmodige mens byggingen står på, sa Navarsete som lovet at bybanen vil føre til bedre luft, mindre støy og kortere bilkøer når den står ferdig.
Byrådsleder Monica Mæland (H) sa at banen har vært omdiskutert gjennom mange år.
- Men nå når arbeidet er i gang gleder vi oss, sa byrådslederen.
Klar i 2010
Første byggetrinn blir en cirka 10 kilometer lang strekning fra sentrum til Nesttun som skal koste 2,4 milliarder kroner. Denne linjen skal stå klar i 2010.
Til våren skal bystyret i Bergen behandle spørsmålet om forlengelse av bybanen fra Nesttun til kjøpesenteret Lagunen og framtidsplanen er å føre banen videre ut til Bergen lufthavn Flesland.