Hopp til innhold

Fergefri framtid

Det er ihvertfall framtidsvisjonen til NHO Hordaland. Sammen med næringslivet i regionen ser de for seg fergefri veg fra Bergen til Stord.

Framtidas fergefrie Sunnhordland.

BROER: Slik ser NHO for seg vegstrekningen fra Bergen til Stord i framtida.

Foto: GRAFIKK: NHO Hordaland / NRK

Idag tar det rundt 1 time og 44 minutter å kjøre fra Bergen til Leirvik (Stord).

Med et fergeløst vegsamband viser beregningene i NHOs utredning at bilister vil spare 25 minutt på strekningen. En bro via Tysnes og Fusa skal erstatte dagens ferger.

Det nye stamvegprosjektet har fått navnet Hordfast. 

Utredningen som idag blir presentert av NHO Hordaland, bygger på fylkesdelsplanen for E39 Stord - Halhjem som kom i 2000. 

10 milliarder

Et fergeløst vegsamband vil koste, men ifølge beregningene NHO har gjort er trafikkgrunnlaget godt.

Hordfast vil koste 10 milliarder kroner.

6 - 6,5 milliard skal dekkes inn av bompenger over en 15-årsperiode. NHO mener i utredningen at staten skal bidra med 4 milliarder av totalkostnaden.

Beregningen i planen viser at staten vil spare 50 millioner i årlige kostnader på fergedrift.

Fra ferge til bro

Dagens fergeruter på E39 fra Bergen til Stord skal erstattes  med flere broer. Turen fra Stord skal gå over ny bro til Tysnes. Videre på sørsida av Tysnes over Luksund bro til Fusa.

Via Sævareid går veien mot Eikelandsosen og deretter er planen broer over Ådlandsfjorden og Samnangerfjorden. Videre inn på ny E39 nord i Os og videre til Bergen.

Strekningen skal ta 25 minutter kortere å kjøre enn i dag, og være døgnåpent.

Fergefri framtid

Håpet fra NHO er å få Hordfast-prosjektet inn på Nasjonal Transportplan for 2014-2023.

Med andre ord kan du ta kaffepausen på ferga i noen år framover enda.

Fergestrekninger i Sunnhordland.

FERGER: Slik er kjørestrekningen i dag.

Foto: GRAFIKK: NHO Hordaland / NRK