Hopp til innhold

Denne ørnen er sikkerhetsklarert

Et havørnpar har slått seg ned i et tre like ved rullebanen på Flesland i Bergen. Det skaper sikkerhetsutfordringer for Avinor, men ørneparet får likevel bli.

Havørn på Flesland

ØRENEPAR: Ørneparet har slått seg ned 550 meter fra rullebanen.

Foto: Oddvar Flåm

Ørnerede ved Flesland flyplass

HEKKER: I toppen av denne furuen, 550 meter fra rullebanen, ventes det ørneunger i mai.

Foto: Avinor
Aslak Sverdrup

KLARERT: Avinor og Aslak Sverdrup har hentet inn eksperthjelp for å sikkerhetsvurdere ørneparet.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK
Kees Ekeli

STRÅLENDE: Direktør for Akvariet i Bergen er havørnkjenner. Han synes det er flott at ørnene får bli på Flesland.

Foto: Charlotte Haarvik Sanden / NRK

Den første havørnen som er registrert i Bergen har funnet seg en noe risikabel plass å slå seg ned på. Risikabel både for seg selv og andre.

Bare 550 meter fra rullebanen på Flesland flyplass har ørneparet slått seg ned i toppen av et furutre.

Dette har ført til at fly har måtte vente med både å lande og lette fordi den store fuglen har vært ute i innflygningsbanen. Dersom en fugl havner i flymotoren, kan det være farlig.

Derfor har Avinor ansatte som hver dag skyter og skremmer fugler som er i nærheten av rullebanen, som svaner, ender og gjess.

Fredet

Det er ikke like lett å skyte en havørn. Den ble fredet i 1968, da den var i ferd med å bli utryddet. Derfor har Avinor hentet inn eksperthjelp. Sammen med blant andre en forsker fra Universitetet i Bergen, har de gjort en sikkerhetsvurdering av hvilken fare havørnparet utgjør for flytrafikken.

Og konklusjonen er at ørnen får bli.

– Sikkerheten er det viktigste på en flyplass, og ofte er store fugler en trussel. Men det som er bra med denne havørnen er at den kan virke forebyggende mot annen fugl, sier Aslak Sverdrup i Avinor.

Spiser andre fugler

De som har fulgt med på ørnene en stund har latt merke til at den tar en del annen fugl.

– Under trærne der de sitter og spiser, ligger det en del gulpeboller som er full av fuglerester, forteller Sverdrup.

Totalt sett mener derfor Avinor at ørneparet har en positiv påvirkning på fuglerisikoen på flyplassen.

– Også må vi selvfølgelig hjelpe den slik at den får de riktige rutinene, sånn at vi holder den unna flytrafikken, legger han til.

Ikke tilfeldig

En rullebane synes ikke som det mest optimale stedet for en havørn å slå seg ned. Men ørnene har ikke lenger så mange steder å velge i.

Fredingen har nemlig vært en suksess, og det er mange havørn på Vestlandet nå.

– Og disse havørnene er veldig territorielle. De beste stedene ute på kysten er nå opptatt, og de unge fuglene må velge litt minre optimale steder, forteller direktør på Akvariet Kees Ekeli.

Med det sagt er det kun flyene som gjør at treet ved rullebanen ikke er optimalt. Ellers egner det seg veldig godt da det ikke er hus der, og god nærhet til sjøen.

Har lagt egg

Om ikke lenge blir det familieforøkelse på Flesland.

Ørneparet har lagt egg, og i mai klekkes ørnebarna.

Havørnene er dessuten monogame, og kan bli opptil 50 år gamle. Slår de seg først ned et sted, bor de der resten av sitt liv.

Eit havørnpar har slått seg ned like ved rullebanen.
Rovfuglane er no sikkerhetsklarert - og alt tyder på at dei kan fortsetta å bu med store passasjerfly klin i reiret.

VIDEO: Se hvor nærme ørnereiret er rullebanen på Flesland.