Hopp til innhold

Denne logoen ble for drøy for Moods of Norway

Motegiganten krever full stopp i salg av suvenirprodukter med elgtema. – Jeg kan ikke skjønne at dette skulle være noe problem, sier suvenirforhandler Truls Jordan.

Truls Jordan viser Moose Of Norway-skjorte

VILLE ETTER ELG: Suvenirforhandler Truls Jordan viser frem et av produktene som må vekk fra butikken.

Foto: Johannes Morland / NRK

Moose of Norway-tøfler

TØFLER: Ivrige tyske og engelske turister gir disse bein å gå på.

Foto: Johannes Morland / NRK
Moods Of Norway-mobildeksler

TREKKES TILBAKE: Disse mobildekslene må vekk fra butikkene innen 1. mars.

Foto: Johannes Morland / NRK

T-skjorter, iPad-deksler, tøfler, luer og krus med elg og påskriften «Moose of Norway» får bein å gå på i suvenirbutikken på Fløyen i Bergen. Spesielt tyske og engelske turister er snare med å dra kortet når de får øye på elgen.

– Alt dette går veldig bra. Krusene ble blåst vekk da de kom. Elg er det aller største. Det er elg alle spør etter, sier innehaver Truls Jordan til NRK.no.

LES OGSÅ: Her er frabrikkane til Moods | Moods of Norway-frimerke gjer stor suksess i både inn- og utland

Moods: – Krenker vårt varemerke

Men 1. mars er det stopp. Moods of Norway misliker sterkt produktene og har gitt grossisten Brødrene Flaarønning i Sør-Trøndelag grei beskjed om å få elgproduktene vekk fra hyllene i landets suvenirbutikker.

I et brev forhandlerne har fått skriver Brødrene Flaarønning at Moods of Norway hevder selskapet krenker deres varemerke ved å selge produkter med teksten «Moose Of Norway».

– Jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe problem. Jeg synes ikke det er likt. Hva har moose [engelsk for "elg] med Moods å gjøre? Jeg skjønner ikke at de gidder, sier Jordan.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Endrer designet

Med traktor og elg på stussen

BRUKER TRAKTOR OG ELG: Moods Of Norway har selv brukt elgen i sitt design. Her fra en motevisning i 2007.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Daglig leder Anders Flaarønning i Brødrene Flaarønning AS bekrefter overfor NRK at selskapet nå har stoppet innkjøpet av de populære effektene og sier de er i ferd med å endre sitt design.

– Vi ser at det kan være en fare for at designet blir assosiert med Moods Of Norway, noe vi ikke ønsker. Vårt firma har ikke noe ønske om å utnytte deres suksess. Vi vil drive med våre egne ting, sier Flaarønning.

Selskapet har bedt alle sine utsalgssteder om å stoppe salget av produktene innen 1. mars.

Truer med søksmål

I brevet går det frem at Moods Of Norway truer med å gå til erstatningssøksmål dersom «Moose Of Norway»-produkter blir solgt etter denne datoen.

– Vi har tilbudt utsalgsstedene å få byttet eller returnert varene. Skulle noen fortsette å selge dem etter 1. mars, skjer det helt på egen risiko, sier Flaarønning.

PR- og kommunikasjonssjef Liv Greben i Moods Of Norway er svært lite lysten på å kommentere saken overfor NRK.

– Vi mente at det forelå en forvekslingsfare, men dette er en sak som har vært ganske grei å håndtere. Utover det ønsker jeg ikke å si noe mer, sier Greben.

Ansatte har sikret seg elgprodukter

På Fløyen er Truls Jordan forberedt på å sende det resterende varelageret i retur til Trøndelag 1. mars.

– Nå går alt i bosset eller blir ødelagt. Det er fryktelig synd, for dette er veldig populære ting, sier han.

– Men flere av de ansatte har allerede sikret seg et eller flere Moose-produkter, slik at de har et minne om dem, sier Jordan.