Hopp til innhold

Setter i verk strakstiltak

Haukeland setter i gang strakstiltak etter at hjertesyk 78-åring døde. Pasienten fikk operasjonen sin utsatt flere ganger.

Hjerteavdelingen ved Haukeland Universitetssjukehus legger seg flate etter at Knut Utne døde i vente på operasjon. De kartlegger hjertepasienter med lang ventetid og lover rask behandling.

VIDEO: Lover behandling til hjertepasienter med lang ventetid.

Knut Utne døde 19. desember i fjor, etter at Haukeland hadde utsatt operasjonen hans flere ganger, skriver VG.

Strakstiltak

Avdelingsdirektør Kjell Vikenes ved Hjerteavdelingen beklager på vegne av Haukeland Universitetssykehus.

– Ventetiden hans var for lang og han fikk operasjonen sin utsatt for mange ganger. Vi beklager det som har skjedd, sier Vikenes til NRK.no.

Nå har overlegen satt i gang en hasteundersøkelse for å finne ut om det er flere pasienter som har stått lenge i kø og fått flere utsettelser av operasjoner.

– Disse skal få rask behandling. Nå gjelder det å finne ut hvor mange som er i en lignende situasjon, og det skal vi finne ut så raskt som overhodet mulig. Deretter skal vi finne plass til dem i operasjonslistene, sier overlegen.

Pasientombud reagerer

Rune Skjælaaen

REAGERER: Pasientombud, Rune Skjælaaen mener at Haukeland må gå gjennom sine rutiner.

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

Pasientombud Rune Skjælaaen i Hordaland mener imidlertid at dette er for dårlig.

– En tragisk sak at noen får innkalling etter at en er død. Men det alvorlige i saken er at en pasient åpenbart ikke har fått behandling innen den tidsfristen som er medisinsk forsvarlig.

Han sier det er helt uakseptabelt at folk må vente ut over det som er en forsvarlig ventetid.

– Her har åpenbart noen vurdert helt feil. Forsvarlighetsprinsippet er brutt. Det er det som skal være grunnlaget for når pasienter skal behandles. Hvis det er en behandling som er utsatt og det fører til forverring, da skal ikke behandlingen utsettes, sier Skjælaaen til NRK.no.

Han håper at Haukeland går gjennom sine rutiner.

– De bør ha et system som gjør at når en operasjon blir utsatt, da skal pasienten bli vurdert på nytt. Dermed kan de se om utsettelsen er forsvarlig eller ikke. I denne konkrete saken har ikke utsettelsen vært forsvarlig.

– Lang ventetid

Avdelingsdirektør Kjell Vikenes sier ventetiden er altfor lang for noen pasienter.

– Hjerteavdelingen har veldig gode resultater på operasjonene sine. Kvaliteten på behandlingen er veldig god, vi ligger veldig godt an i Norge og internasjonalt. Men ventetidene våre er for lange for noen pasienter, det må vi gjøre noe med, sier Vikenes.

Den hjertesyke 78-åringen fra Sandnes fikk innkalling til operasjon mer enn to uker etter at han døde.

– Hvorfor ble det sendt ut innkallelse til den avdøde?

– Det skyldes at Folkeregisterert ga oss beskjed først 4. januar. Det er forklaringen på at brevet ble sendt ut etter at han var død, sier Vikenes.

Vil lære av det

Avdelingsdirektøren mener dette tilfellet er ille nok til at sykehuset må gå gjennom rutinene.

– Vi er veldig innstilt på å gå gjennom denne saken og lære av den for å unngå at sånt skjer igjen.

Vikenes opplyser at sykehuset kommer til å skrive en intern avviksmelding.

Saken blir også oversendt til Helsetilsynet.