Hopp til innhold

Vil fortsette å kjempe for lyntog

Vestlendingene gir ikke opp høyhastighetsdrømmen, selv om Marit Arnstad vil ikke vil prioritere lyntog.

Bergensbanen

BERGENSBANEN: Drømmen om høyhastighetstog mellom øst og vest har vokst på Stortinget. Nå vil samferdselsministeren prioritere tog mellom byene på Østlandet framfor lyntog over fjellet mellom storbyene.

Foto: Rolf-M-Sørensen / NSB

Å bygge høyhastighetstog mellom Østlandet og Vestlandet, og mellom Østlandet og Trøndelag er ikke en prioritert jobb for samferdselsminister Marit Arnstad.

Marit Arnstad

NEI TAKK: Senterpartiets samferdselsminister Marit Arnstad vil ikke prioritere lyntog.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix
Marit Warncke

HAR VENTET I 20 ÅR: Marit Warncke i Bergen næringsråd påpeker at det har gått 20 år siden Ringerriksbanen ble vedtatt uten at den har blitt bygget.

Foto: Oddmund Lunde/Bergen Næringsråd
Øyvind Halleraker (H)

VIL HA RASKERE TOG: Høyres

Arild Hermstad

DRØMMER OM LYNTOG: Arild Hermstad i Framtiden i våre hender.

Foto: Tore Linnerud / NRK

Vestlendinger reagerer på signalene om å droppe lyntog til tross for at Stortinget er fullt opp med lyntogentusiaster. Både i regjeringen og opposisjonen er det uenighet om lyntog.

– På lang sikt vil et høyhastighetstilbud mellom de store byene være svært gunstig for å bygge ut en moderne jernbane, sier Høyres samferdselstalsmann Øyvind Halleraker.

Vestlendinger vil raskere hjem

Stortingsmannen fra Hordaland har i mange år kjempet for raskere tog i Sør-Norge.

– Jeg er enig i at vi skal bygge ut jernbanen rundt de store byene, men samtidig må vi klare å ha to tanker i hodet på en gang.

– Ikke overrasket, sier Marit Warncke som er leder i Bergens næringsråd som har engasjert seg for mer jernbane mellom øst og vest.

– Jeg håper at når hun snakker om satsning på tog rundt byene at ikke det kun betyr i og rundt Oslo. Vi har et ekstremt behov for å få oppgradert Bergensbanen, og å få bygget Ringeriksbanen som ble vedtatt for 20 år tilbake.

Østfoldingene håper

Noen er likevel glade for Arnstads utspill. Høyres Ingjerd Schou fra Østfold mener samferdselsministeren er på rett spor. Hun håper dette betyr at pendlere på Østlandet prioriteres.

– Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at når Senterpartistatsråden erkjenner at det er hovedutfordringen så må Oslo-svenskegrensa en av de første hovedprioriteringene, men det forutsetter at hun har resten av regjeringen med seg.

SVs Hallgeir Langeland, fra Rogaland, mener kampen om lyntog ikke er tapt.

– Nå lager hun trøbbel for seg selv. Stortingsflertallet har klokelig sagt at når man bygger jernbane på Østlandet så skal man tenke på hele Norge ved å bygge lyntogkvalitet slik som man nå gjør i Vestfold, sier SVs samferdselstalsmann.

– Skinner er uoverstruffent

Også miljøvernerne er skuffet over at Marit Arnstad ikke vil prioritere lyntog.

– Hvis dette bygges på riktig måte så kan det gå et tog mellom Oslo og Bergen hvert 40. minutt. Det kan være økonomisk lønnsomt og ikke minst vil det være et stort framskritt for dem som liker å reise, sier Arild Hermstad i Framtiden i våre hender til NRK.no.

Han mener at bergensere og andre utenfor Oslo bør kjempe for lyntog i Norge.

– Mange i Bergen har fått øynene opp for at skinnegående transport er framtidsrettet. Det skaper noen strukturer og gir forutsigbarhet som er helt uovertruffent når man skal ut å reise. Det gjør det mye enklere, det er komfortabelt – og det er altså slik at du kan ta med deg jobben enten det er på bybanen eller på toget mellom øst og vest.