Hopp til innhold

Må ta drosje til toget

Pendlere ved Bjørgeseter stasjon på Gjøvikbanen må ta drosje til neste stasjon selv om toget stanser. Det er for farlig å gå på, og drosjeregningen - den betaler fylkeskommunen.

NSB-tog
Foto: Bjørn Christian Jacobsen / NRK

Høsten 2006 fortalte NRK om togpassasjerer ved Bjørgeseter stasjon på Gjøvikbanen som må kjøre drosje til neste stasjon for fylkeskommunens regning.

Da sa samferdselsjef i Oppland fylkeskommune Arild Bøhn at han håpet på snarlig løsning, men drosjene kjører ennå pendlerne til toget.

Bøhn sier i dag at en ombygging vil koste for mye og at Bjørgeseter stasjon ikke vil bli utbedret slik at passasjerene kan gå av og på.

Lei av drosje

Kjell Arild Hegli pendler til Oslo hver dag og er grundig lei over at han fortsatt ikke får bruke stasjonen der han bor.

- Det betyr at vi har to drosjer på morgen og kveld, noe som medfører at vi er svært låst i henhold til arbeidstid, vi kan jo ikke jobbe overtid, sier Hegli.

Da NSB Anbud tok over kjøringen på Gjøvikbanen i juni, var ikke lenger Bjørgeseter stasjon god nok. Dermed blir altså passasjerene fraktet for 170 tusen kroner i året til neste stasjon, Harestua. Men det gjelder bare ett morgentog og ett kveldstog.

- Jeg synes det er fullstendig hårreisende, og vi har jobbet så lenge for å få til en løsning, sier Hegli.

Etter at NSB Anbud tok over driften av Gjøvikbanen i juni 2006 stopper ikke toget lenger på Bjørgeseter. Årsaken som ble gitt i august da NRK tok opp saken var at det tok for lang tid. Dette til tross for at toget stopper ved stasjonen, men ingen får gå av eller på. NSB Anbud mener det er for farlig å gå av eller på det ventende toget i spor 2 på grunn av kryssende tog i spor 1.

Bussløsning

Nå har fylkeskommunen foreslått å sette opp en buss som skal hente passasjerer til Harestua stasjon. Men det betyr en halv time ekstra reisetid hver dag for Kjell Arild Hegli.  

- Det vil ikke bli noen bedring i forhold til det med overtid, eller å kunne ha et sosialt liv utenfor jobb, sier en oppgitt Hegli.

Hegli har sendt mange brev om saken, men fått lite respons.

Flere saker fra Innlandet