I 7 år har arkitekt Sigrun Aunan arbeidet med operabygget. 18. desember skal de ansatte flytte inn i det som fortsatt er en eneste stor byggeplass.
- Det går bra, alt blir ferdig, sier en avslappet Aunan.
300 år
Lillehamringen Sigrun Aunan er glad for at den nye operaen ble plassert i Bjørvika i Oslo.
- Her er det en flott beliggenhet i forhold til sjøen. Våt tanke er at siden vi tar en sjøplass fra folk, gir vi det tilbake ved at de får lov til å være på den store marmorflaten. Her blir det både uteareal og sykkel- og gangvei langs fjorden, sier Aunan.
Men en arkitekt må også tenke seg nøye om når man designer et stor monument som operabygget blir.
- Jeg tenker ikke over det til vanlig. Men det er klart at dette bygget blir stående kanskje i 300 år, og det gir litt ettertanke, sier Aunan, som allerede er i gang med nye prosjekter.
- Som på vidda en klar vinterdag
Hele den utvendige, store overflaten av bygget er kledd med hvit marmor fra Italia.
- I solskinn ser det ut som en snøkledd fjellvidde. Det glitrer i sola og alt er hvitt. Et fantastisk syn! sier en oppglødd Aunan.
For skams skyld skal det nevnes at bygget også har norsk granitt fra Vestfold.
Norges største lampe
Også norges største lampe er på plass, med en totalvekt på 8,5 tonn. I selve storsalen henger nå lampa med krystaller fra Hadeland glassverk på plass. Den har 8000 såkalte led-lamper som lyser gjennom 5800 små glassbiter. I tillegg har den en akustisk funksjon.
- Det er godt å se at lampa henger der som vi har tenkt ut på forhånd, og at lyset er slik vi ville ha det, sier Aunan.
Jobber kollektivt
Snøhetta vant i sin tid arkitektkonkurransen om den nye operaen. På det meste har 18 arkitekter arbeidet med gigantprosjektet til 3,3 milliarder kroner. I dag er 8 arkitekter sysselsatt med operaen.
- Vi jobber kollektivt. Ingen er sjef og alle beslutninger gjøres i enighet og fellesskap, sier en stolt Sigrun Aunan.
- Det er klart vi er veldig stolte av dette bygget, sier hun.