Millioner av kroner blir brukt hvert år, for å vinne kampen om å være først ute med å tilby den første snøen. Skistedene går stadig nye veier for å være først. Nytt snøproduksjonsutstyr og lagring av fjordårets snø, er noen av grepene som blir brukt.
På Sjusjøen har de i år investert i en splitter nye snøkanoner, som kun venter på at det skal bli minusgrader. For fortsatt er det slik at det må minusgrader til for å produsere kunstig snø, og gjerne minusgrader døgnet gjennom. Men med de nye og mer effektive kanonene, kan de produsere mer snø, på kun noen få minusgrader.
- Vi hadde jo litt snø, og fikk produsert i tre netter. Men det var litt mildt, så det ble ikke så veldig mye. Det kribler i kroppen hver dag for å komme i gang igjen, sier Johannes Haukåssveen som er løypeansvarlig på Sjusjøen.
Teamet klarte å lage 22 cm med snø, før mildværet smeltet det meste igjen.
Snø = penger
Det er mye å tjene på den som kan tilby den første smak av vinter.
– Får vi til skiløyper som er bra, da kommer tursiter og profesjonelle og ligger her hele tiden frem til jul. Har vi ikke snø blir sesongen bare kortere og kortere, sier Haukåssveen.
Trysil klarte å lokke folk til fjells allerede i september, men det var på lagret snø som falt i fjor.
Snømangelen på Beitostølen i 2011 resulterte i at det planlagte verdenscuprennet og Beitosprinten måtte avlyses, og arrangøren tapte 20 millioner kroner. For å unngå at det samme skjer i fjor, har de i år lagret snø for èn million kroner. Når man tenker på tapet de hadde i fjor, er det en billig investering som sikrer årets Beitosprint og verdenscuprenn.