Flere distriktsbutikker vil forsvinne om de ikke klarer å finne nye måter å øke omsetningen på.
På tross av advarsler og dystre fremtidsutsikter valgte samboerparet Monica Litangen og Tom Kjetil Tørstad å ta over grendebutikken i bygda.
Økte omsetningen med 30 prosent
Butikken her var nedleggingstruet fordi man mente at det ikke var penger å tjene, men paret valgte å ta en sjanse, og klarte i løpet av det første året å øke omsetningen med 30 prosent.
- Det er sårbart. Vi trenger alle våre kunder. Mister vi tre kunder her er det kritisk, sier Monica Litangen.
Hardt arbeid
Nøkkelen til suksess mener de er hardt arbeid, og sørge for å ha de varene folk trenger.
Noe av det første de gjorde, var å skaffe flere varer. De satser også på tilleggstjenester som gjør at folk velger å bruke butikken.
I dag kjører de varer hjem til folk, og dette er noe de håper de kan gjøre med av i fremtida.
- Det er mange som ikke har bil, og de må jo ha mat de også, sier Tørstad.
Menneskelige ressurser
- Det handler om menneskelige ressurser og entreprenørskap, sier Vigdis Myhre Næsseth, som er bedriftsrådgiver i Merkur-programmet. Hennes oppgave er å hjelpe folk som vil drive butikk i utkantstrøk.
Hun tror at folk som vil drive butikk, må satse på lønnsomme tilleggstjenester hvis butikken skal overleve.
- Det handler om innehaverens vilje og innsats om butikken skal klare seg, sier Næsseth.