Hopp til innhold

Vil ri på Lilyhammer-bølgen

Reiselivet vil at du skal tenke Lillehammer når du planlegger neste ferie. Snart er det premiere på tv-serien Lilyhammer, og det vil reiselivet dra nytte av.

Video Se klipp fra NRKs nye dramaserie - Lillyhammer (ny versjon)

Steven Van Zandt spiller hovedrollen i den nye tv-serien Lilyhammer som er spilt inn i Lillehammer.

Foto: Rubicon/NRK

Serien Lilyhammer er en actionkomedie og handler om Frank Tagliano, som må gå i dekning i nettopp OL-byen Lillehammer etter å ha vitnet i en rettssak i USA.

Hovedrollen spilles av Little Steven, Steven Van Zandt, som er kjent for de fleste som god venn av Bruce Springsteen og gitarist i the E street band.

Vil vise fram regionen

Video Trailer for filmen Lilyhammer

Little Steven som Frank Tagliano.

Foto: Nyhetsspiller

Nå forbereder reiselivet seg på premieren og planlegger hvordan de skal dra nytte av den.

I går var dette temaet på en stor reiselivskonferanse i byen. Reiselivsbransjen har stor tro på at tv-serien kan gi flere turister til regionen.

– Vi har store forventninger for denne serien. Vi tror det blir en stor suksess både i Norge og utland. Vi har vært inne hele veien med tanke på produktplassering, og vi har ytret ønske om at blant annet hoppbakken, Hunderfossen og Maihaugen burde være med i serien, sier prosjektleder Ove Gjesdal.

Og Lysgårdsbakkene blir å se i serien. Rollefiguren Frank Tagliano tvinger nemlig en mann til å hoppe i bakken.

Merkevarebygging

Det har blitt spilt inn tv-serier og filmer i Lillehammer-regionen, men dette er første gang at reiselivsbransjen har vært med fra start.

– Vi tror mange kommer til å like denne serien som kommer til å gi mange flotte inntrykk og bilder fra Lillehammer både på vinter- og sommertid. Vi ønsker å utnytte den oppmerksomheten til å skape reiseliv og utløse salg for alle våre Lillehammer-bedrifter og opplevelser, sier Gjesdal.

Lysgårdsbakkene

Lysgårdsbakkene blir å se i serien.

Foto: NRK

Reiselivsbransjen har kommet med en del ønsker om hva de vil ha med i serien, samtidig som de har bidratt med penger.

Når tv-serien begynner på NRK1 1. januar vil de bruke anledningen til å annonsere for å skape oppmerksomhet rundt alle reisemålene i distriktet.

– Det handler om merkevarebygging. Det handler om å plassere Lillehammer-navnet og alle de opplevelsene vi har regionen i folks mentale bevissthet. Slik at når de skal velge sommerferie eller vinterferie så kommer Lillehammer-navnet opp.