Brennpunkt-dokumentaren 'Råest bak rattet' som gikk på NRK for noen uker siden satte fokus på unge menn bak rattet, og tiltak som kunne redusere antallet ulykker i denne gruppen.
Nå ønsker Bratli at samferdselsministeren prøver ut tiltakene. Alkolås og fartssperre er to av dem, men Bratli vil også at når man først får førerkort, får man bare kjøre uten passasjerer og bare på dagtid. Og så får man gradvis utvidet førerkortet ettersom man blir flinkere til å kjøre bil.
NAF-reaksjon
NAF reagerer på tiltakene.
- Det vil gi liten effekt, og det blir også feil å lage masse restriktive tiltak for en gruppe.
Det sier ommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund til
I NRK-dokumentaren fikk vi møte Lars Ola Rindseter fra Otta, som kjørte av vegen i 140 kilometer i timen med flere av vennene sine i bilen.
– Når du er i et bilmiljø så har du som regel en stor vennekrets. Det er ikke bare det å imponere jentene, men det er også å imponere vennekretsen sin for å stå fram og bli kongen på haugen. Det er om å gjøre å være den som klarer å kjøre fort og har den råeste bilen, sa Rindseter i dokumentaren.
Nå kan Lars Ola og hans fortelling gjøre at tallet på ulykker kan gå ytterligere ned.
- LES OGSÅ: Tøffe tiltak kan stoppe verstingene
1 av 5 trafikkdrepte under 25 år
Det gikk bra til slutt for Lars Ola Rindseter og vennene hans. Men unge menn bak rattet er fortsatt overrepresentert i ulykkesstatistikken. Én femtedel av alle som dør i trafikken er menn under 25 år.
Susanne Bratli fra Arbeiderpartiet sitter i transportkomitéen på Stortinget. Hun ble inspirert av dokumentaren og flere av trafikksikringstiltakene som ble nevnt. I dag legger hun fram flere av dem for samferdselsministeren når hun møter i Stortinget.
– Vi har kommet langt i trafikksikkerhetsarbeidet og ulykkestallene har også gått ned. De har også gått ned for ungdom. Men det betyr bare at vi må sette i gang med enda flere virkemidler og kanskje litt mer kontroversielle virkemidler, sier Bratli.
Hun mener det nå bør vurderes prøveprosjekter med alkohollås, fartssperrer og en gradvis utvidelse av førerretten. Det vil si at når man først får et førerkort får man bare kjøre uten passasjerer og bare på dagtid. Også får man gradvis utvidet førerkortet ettersom man blir flinkere til å kjøre bil.
– Jeg mener at man må diskutere om vi skal sette i gang prøveprosjekt med disse tiltakene for å se om de fungerer, sier stortingsrepresentanten.
- LES OGSÅ: Nettmøtet etter dokumentaren
Nullvisjon
Til tross for at statistikken viser en positiv utvikling mener Bratli altså at dette er et tema det er viktig å ta opp.
– Det er viktig å utfordre til debatter som gjør at vi kommer fram til et resultat og får satt i gang tiltak. For selv om ulykkestallene nå går ned, så er det viktig å ha fokus på nullvisjonen. Jeg synes det er spesielt viktig å ha fokus på ungdomsgruppa, for vi har absolutt ingen ungdommer å miste.
– Hva slags svar forventer du å få fra samferdselsministeren?
– Jeg forventer at hun er positiv til å ta en diskusjon og gjennomføre disse vurderingene. Også håper jeg at vi etter hvert kommer frem til at vi faktisk vil sette i gang med prøveprosjekt, sier Bratli.
Andre tiltak bedre
Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobil-Forbund (NAF) er uenig i forslaget om særlige tiltak mot de såkalte verstingene i trafikken.
- Det vil gi liten effekt, og det blir også feil å lage masse restriktive tiltak for en gruppe som vi ønsker skal få trening på veiene og ha riktige holdninger, sier hun.
Sagedal mener bedre veistandard, sikrere biler og holdningskampanjer er veien å gå.
LES OGSÅ: – Vi bør ha mer politi på veiene
SE PROGRAMMET "RÅEST BAK RATTET" HER