Dovrebanen er en av strekningene som vil bli rammet dersom godstrafikken trappes ned. Aftenposten skriver at dårlig punktlighet er en av hovedårsakene til at CargoNet sitt marked er i ferd med å falle sammen.
Regjeringen har villet doble mengden gods på togbane, men store forsinkelser i togtrafikken kan nå føre til at det motsatte skjer.
Les: Jernbanesamarbeidet må bli bedre
Mer trafikk på veiene
For Hedmark og Oppland sin del betyr dette en stor økning av vogntog på veiene.
– Vi er av de fylkene som har mest belastning på trailertrafikken fra før. Dette må vi gjøre noe med, sier Karin Andersen (SV).
Hun mener det trengs en nasjonal plan for hvordan man skal få mer gods over på jernbanen.
– Det må være mer enn en strekning her og der, sier hun.
Andersen sier hun skal ta kontakt med Samferdselsdepartementet for å få en oversikt over situasjonen.
– Vi kan ikke leve med dette. På sikt må vi få en moderne jernbane der det er plass til flere passasjertog og mer godstransport.
– Staten må snakke med NSB
Torstein Rudihagen (Ap) mener også noe må gjøres for å hindre utviklingen.
– Vi må få fram utbyggingsplanene som ligger i den nasjonale transportplanen. Der ligger det en mulighet til å fordoble godstrafikken på jernbane i løpet av en 10-årsperiode, sier han.
I tillegg må staten og NSB snakke sammen, og se på mulige tiltak, mener Rudihagen.
– Dette harmonerer ikke i det hele tatt. Dette er helt på tvers av vårt politiske mål, sier Torstein Rudihagen.