Hopp til innhold

16-åring drept av tog

En ung gutt ble i dag påkjørt og drept av et tog på Gjøvikbanen.

En 16 år gammel gutt som var på vei til jobb, ble i dag påkjørt av toget ved Kaspergården, ca én kilometer sør for Gjøvik sentrum.

Ulykken skjedde på en planovergang beregnet for gående, og vitner kunne fortelle at toget skal ha gitt flere lydsignal, men at gutten ikke reagerte.

– Vi har funnet ørepropper tilhørende en musikkspiller på ulykkesstedet, og antar derfor at han ikke hørte toget, og etterforsker hendelsen som en ulykke, sier operasjonsleder i Vestoppland politidistrikt, Trond Skjøld.

Tre sykepleiere var ombord i toget, og forsøkte med hjertemassasje, men livet sto ikke til å redde.

– Gutten ble erklært død på stedet, sier operasjonsleder Trond Skjøld i Vestoppland politidistrikt til NTB.

Manglende sikring

Ifølge Jernbaneverket var planovergangen sikret med grind og varselskilter. Den manglet imidlertid teknisk sikring i form av bommer, lyd- eller lysanlegg.

– Vi har over 3.300 planoverganger for private veier, og ingen av dem er sikret med tekniske anlegg. Overgangene er ment å brukes av bare et fåtall ennesker, og de ble i sin tid bygget for å løse et overgangsbehov for én til tre husstander, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Bakken forteller at mange slike planoverganger allerede er lagt ned, og at det finnes en plan for å enten legge ned eller sikre flere av dem.

Inspisert i fjor


Overgangen ved Gjøvik ble ikke vurdert som en av dem med høyest risiko, men etter flere meldinger om nesten-uhell ble det gjort en inspeksjon der i fjor. Da ble både skiltingen og vegetasjonen ved og rundt sporet kontrollert og godkjent.

Det har imidlertid blitt bygd ut så mye i området i det siste at det har blitt mer trafikk over denne overgangen enn det den er beregnet for.

– Både i dette og i andre tilfeller ser vi dessverre at blant annet boligbygging har ført til at trafikken har økt ved mange av de private planovergangene, og med det øker risikoen for ulykker, sier han.

– Vi må vurdere hva slags tiltak som kan være aktuelle på denne overgangen, og se dem i forhold til andre overganger. Det er endel arbeide for å utbedre planoverganger, og vi arbeider etter en prioritert liste. Men det er klart vi skal se på hva som har skjedd i dag, og arbeide ut i fra det, avslutter Bakken.

Togene på Gjøvikbanen går nå som normalt igjen.


Flere saker fra Innlandet