Hopp til innhold

Plugg inn for framtida

Olje er ut, hybridbil er in. I dag presenterte Eidsiva Energi landets første plugg innbil.

Landets første plugg-in bil

Nå ruller landets første plugg-innbiler på veier i Innlandet

Foto: Bjørn Anders Sørli / NRK

Plugg-in for framtida

El-biler er framtida, mener Eidsiva, som presenterte landets første plugg-innbil i dag.

Eidsiva Energi vil gå over til flest mulig elektriske biler i sin bilpark. De mener det gir billigere drift og bedre miljø.

Ola Mørkved Rinnan, konsernsjef Eidsiva Energi

En fornøyd konserndirektør i Eidsiva Energi bak rattet. Ola Mørkved Rinnan håper at alle konsernets småbiler på sikt skal være strømdrevne

Foto: Bjørn Anders Sørli / NRK

- Vi må gjøre noe med transportsektoren, sier Ola Mørkved Rinnan som er konsernsjef i Eidsiva Energi. Han ønsker at Eidsiva skal gå foran når det gjelder å bedre klimaet og legger ikke skjul på at bedriften også regner med å tjene penger på el-bilsatsingen.

2 kroner på mila

Rinnan ramser opp alle fordelene plugg-innbilen gir. - Den er klimavennlig, har null utslipp, er stillegående og billig i drift, skryter konsernsjefen. En bileier vil bruke rundt 2 kroner på mila ettersom bilen for det meste går på strøm. I tillegg til et stort oppladbart batteri har plugg-innbilen også en støttemotor som går på vanlig drivstoff.

Plugg inn bil

En helt vanlig Toyota, med motor for framtida

Foto: Bjørn Anders Sørli / NRK

Bilen har også en mye lengre rekkevidde enn rene el-biler. I unnabakke og når du bremser lades batteriene, og bensinmotoren blir nærmest en reservemotor for å sikre at du kan kjøre så langt du vil. - Dette er morgendagen, sier Rinnan.

Utfordrer flere

Plugg-innbil

Lader ved bremsing og i unnabakker

Foto: Bjørn Anders Sørli / NRK

Eidsivas nye plugg inn har Rinnan bare gode erfaringer med. En hybrid-bil Toyota prius har i utgangspunktet en kombinasjon av el-batteri motor og bensinmotor. Den er modifisert til full ladekapasitet. Den går altså på strøm og har en bensinmotor som reserve. Eidsiva har ladeenheter der de bare kan plugge bilen inn.

Internasjonal bilbransje kappes nå om å ha de beste hybridløsningene. Eidsiva tror at de innen år 2015 har bytta ut hele småbilparken sin til biler der drivstoffet er i hovedsak strøm. Konsernsjefen vil også utfordre andre store bedrifter til å bytte bilpark.

Han mener kommuner, posten, politi og forsvar vil spare mye penger og også vise at de satser på et bedre klima ved å bytte til el-billøsninger.

Flere saker fra Innlandet